Seminário

Modelling spatially correlated time to infection data. Case studies in Malaria and Mastitis

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Luc Duchateau ​(Ghent University, Belgium).

Abstract: Time to infection data are often spatially correlated. We investigate existing and develope new modelling techniques for such data.

A first case study comprises a large time to malaria database containing more than 2,000 children that were followed up for a malaria event for two years in the Gilgel Gibe region of Ethiopia (Delenasaw et al., 2013). The children are clustered in 16 villages. A major covariate of interest is the distance of the household of the child to the hydro-electric dam as the dam itself might be a risk factor providing rich breeding grounds for the Anopheles mosquito which transmits the malaria parasite Plasmodium. A typical feature of this dataset is that the distance covariate is strongly correlated with the clustering covariate, i.e., children that live in a village far away from the dam all live far away from the dam. We demonstrate that the conditional frailty model (Duchateau and Janssen, 2008) can lead to bizarre results. Furthermore, we demonstrate the equivalence between the frailty model and the mixed Poisson regression model when certain conditions are met (Getachew et al., 2013).

The second case study constitutes quadruples of correlated infection times, i.e., the four udder quarters of the cow. Each udder quarter is isolated from the other ones and might thus be infected with the other quarters healthy. Different correlation structures are used to describe the dependence between the four udder quarters, based both on correlated frailty models using the Stochastic Approximation MCMC technique in the EM framework to estimate the parameters (Kuhn et al., 2016), and also on extensions of the Archimedean copula models that are based on the marginal survival functions (Prenen et al., 2018).

The expectation that the correlation between front (rear) udder quarter infection times is larger than between a front and a rear udder quarter is confirmed by our models.

14h30
CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Fotografia de alimentos

06 de junho: comemoração do Dia Mundial da Segurança dos Alimentos em CIÊNCIAS.

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Competição de barcos movidos a energia solar!

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Pessoas a interagirem em frente a um computador portátil

A ULisboa promove um conjunto de ações de formação com o objetivo de reforçar a capacitação para a submissão de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Research Council (ERC) e European Innovation Council (EIC) nos meses de junho e julho. No mês de outubro outras formações estão agendadas, no que toca às candidaturas a projetos colaborativos do programa Horizon Europe.

Químico a escrever fórmulas num quadro

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores do Ensino Básico e Secundário do Grupo 510 (CCPFC/ACC-118288/22).

Curso destinado a estudantes de Mestrado e de Doutoramento, bem como a profissionais que desenvolvam investigação científica na área da saúde.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

Imagem abstrata, em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos docentes e investigadores de CIÊNCIAS premiados(as)!

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

Páginas