Seminário

Multilevel modelling in health: a study of milk production in portuguese dairy farms

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Pedro Oliveira (Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Universidade do Porto).

Paratuberculosis, or Johne's disease, is a chronic granulomatous enteric disease affecting both ruminant and nonruminant animals caused by Mycobacterium avium ssp. paratuberculosis (MAP). No fully effective tools or strategies exist to prevent new infections or disease progression. Diagnosis of MAP infection and measurement of infection effects are difficult because of the long incubation period, lack of diagnostic tests that accurately determine present and future status of the animal, disease dynamics at animal and farm level, and case definition of the positive animal. Multilevel mixed models were used to investigate the association of cow MAP status with variation in milk production and somatic cell count. Corrected milk production, and somatic cell count during 5 lactations lifespan in Portuguese dairy herds, in a total of 191 farms, including 14,829 cows and their respective 36,219 lactations, were considered in the analysis. The data have a longitudinal component which considers the different numbers of observations by cow and a natural hierarchical structure reflecting the "measurement occasion" (first level) nested within cows (second level), and cows nested in farms (third level) Several multivariable multilevel models, having as dependent variable Milk Production or Somatic Cell Count and as explanatory variables Lactation, Cow Status or Farm Status and cross-level interactions were fitted. All models have at least three variance components: a residual variance at level 1, random intercept variances at level 2 and level 3, mimicking the three-level data structure. Models were fitted using Maximum Likelihood Estimation and an unstructured random-effects variance/covariance matrix. The effect of Lactation, with linear and quadratic terms, is significant in all models; these terms account for the curvature associated with Milk Production and Somatic Cell Count along lactations: the production increases from first to third lactation, decreasing afterwards. The variance/covariance analysis confirms the importance of the selected structure. Each level - measurement occasion, Cow and Farm - retains a significant amount of the observed variance in the data. This study provides the first report of MAP effects in Portuguese dairy farms using a Multilevel approach, based on a large size data collection spanning a broad temporal scope, in a three-level structure.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título e dia)

Iniciativa a decorrer nos dias 10, 11 e 12 de dezembro, das 09h00 às 18h00.

Os fundos revertem a favor de alunos e funcionários da Faculdade, com dificuldades financeiras.

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Heloísa Gabriela de Castro Vasconcelos Gonçalves Galante defende a dissertação "Resilience: statistical study of psychosocial and biological predictors at the workplace".

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Por Emílio Franco (IST).

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Por Benoît Merlet (Laboratoire Paul Painlevé, Université de Lille).

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

Por Marco Caroccia (Scuola Normale Superiore & Università di Firenze).

Imagem ilustrativa do evento (mapa antigo)

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Gonçalo Pimenta Pedro Palmeirim defende a dissertação "The Parental effect in the immune system".

Membros do Júri: