Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Natural History Collections and Biodiversity

MUHNAC, Lisboa

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy. This crucial role is due to the fact that they represent biological diversity repositories becoming huge libraries of information on Earth living organisms. The long-term sampling through various decades renders tonatural history collections an historic perspective that allows reconstructing a “memory”, sometimes secular, of natural patterns and processes. This aspect gains particular relevance nowadays because of the increasing rate of species extinctions and biodiversity decrease.

This course aims:

• To evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity;
  • To show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections;
  • To increase awareness of young researchers for the scientific and culture value of Natural History Museums.

This course has a recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs in their specific PhD programmes, the last 6 hours of the course are not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Natural History Collections and Biodiversity’.

Lecturer(s) or Responsable(s): Maria Judite Alves (coordinator, MUHNAC/ cE3c), Raquel Barata (MUHNAC), Cristiane Bastos-Silveira (MUHNAC), Alexandra Cartaxana (MUHNAC), Teresa Catry (MUHNAC/CESAM), Luís Ceríaco (MUHNAC), Ana Isabel Correia (MUHNAC/ cE3c), César Garcia (MUHNAC/cE3c), José Pedro Granadeiro (FCUL/CESAM), Luís Filipe Lopes (MUHNAC/ cE3c), Paulo Marques (MUHNAC/ISPA), Gabriel Martins (IGC), Cecília Sérgio (MUHNAC/ cE3c), Manuela Sim-Sim (MUHNAC/ cE3c).
Date: May 29th, 2017 to June 2nd, 2017
Deadline for Applications: May 5th, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais / MUHNAC - Museu Nacional de História Natural e da Ciência

Celebrating Pedro Duarte's 60th birthday.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de pessoa a pegar num Ouriço-do-mar

Seminário de Pós-Graduação no âmbito do Doutoramento em Biologia, por Inês Ventura.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de diversas informações

Concerto solidário a favor da Associação Portuguesa Contra a Leucemia.

Logótipo da Comissão Europeia e iconografia associada ao Horizon Europe

1.ª edição do curso Horizon Europe, para candidaturas futuras a projetos colaborativos - manifestações de interesse até 05 de setembro de 2022.

Título do evento e iconografia relacionada com a ciência e a saúde

O workshop visa sensibilizar jovens, adultos e idosos para a importância do movimento induzido pela música na saúde e na qualidade de vida sustentável.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Programa a disponibilizar.