Large Scale Inference for Mixed Models

Sala 6.4.35, Ciências ULisboa

Por Omiros Papaspiliopoulos, (Department of Decision Sciences, Bocconi University).

Mixed models are the workhorse of applied Statistics. We are interested in models with additive and multiplicative interactions between random effects and this generates a broad framework that is routinely used for varied tasks such as small area estimation, item response theory, recommender systems and analysis of networks. Two structural properties of these models are a sparse Gaussian distribution for the random effects and a (typically) sparse design matrix.

In modern applications, from political science to electronic marketing, it is common that both the size of the data and the number of random effects are large, hence it is crucial that the cost of computational methods for inference scale scales linearly with respect to those. However, the sparsity in such models is such that popular implementations, such as those in lmer or INLA have polynomial costs. We adopt a Bayesian approach (although the essence of our arguments applies more generally) for inference and design families of variational approximations with provable scalability and guarantees for the resultant approximation error.

In the talk, I will give an accessible introduction to the models and their applications, and to variational inference and will provide some highlights of our main results.

Transmissão por Zoom.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Apresentação dos trabalhos desenvolvidos no âmbito do programa Estágios de Verão CEAUL - Sê Investigador.

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.