A Contribution To The Assessment Of Apparent Losses In Water Usage

Transmissão através de Videoconferência

Por Maria do Rosário Ramos (Universidade Aberta e CMAFcIO).

The management of non-revenue water (NRW) is one key issue for improving water use efficiency, reducing gaps between water supply and demand.
One of the components of NRW are apparent (commercial) losses, water volumes taken from the network and consumed but not accounted. They are often related to water meter malfunction like under-registration, which is difficult to detect and quantify.
This study was motivated by the challenge proposed by Infraquinta, in the 140th European Study Group with Industry (ESGI140), held in Portugal in June 2018.
The aim was to develop a strategy supported by statistical methods to detect an anomalous decrease in water usage patterns, contributing to meter performance assessment. The basis of the approach is a combination of methods to analyse billed water consumption time series. In the first place, the series is decomposed using Seasonal-Trend decomposition based on Loess. Next, breakpoint analysis is performed on the seasonally adjusted time series. We search for decreasing changes in the periods defined by breakpoints through Mann-Kendall test and Sen’s slope estimator, and an indicator for this change is presented. The strategy is applied to data on water consumption from the Algarve, Portugal.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT-Ciências - Centro de Matemática Computacional e Estocástica
Fotografia de investigador, acompanhada do título do evento

Um dia dedicado à promoção da oferta formativa de mestrados e pós-graduações de Ciências.

Vem desenvolver a tua expressão oral com o auxílio de exercícios teatrais.

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Solid Earth Seminar, por Henrique Duarte (Geosurveys, Consultores em Geofísica).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Francisco Dionísio (EE-cE3c).

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Marjolein Dijkstra (Utrecht University, The Netherlands).

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Simone Di Marino (Università di Genova).

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

O curso pretende fornecer as ferramentas necessárias para que o investigador na área da saúde consiga desenvolver autonomia para o desenvolvimento de trabalhos de investigação científica utilizando a metodologia estatística apropriada.

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

O principal objetivo deste evento consiste em dotar e atualizar os formandos para as características comportamentais da Perturbação do Espectro do Autismo, assim como para o impacto desta nas diferentes áreas da vida do estudante do Ensino Superior.

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Logótipo do Voluntariado em Ciências e prazo de candidatura

Candidaturas de 10 a 25 de maio de 2021.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Daniele Molinini (CFCUL/GI1).

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.