Seminário

A bidirectional multi-state model for panel data on bone mineral density among hiv-infected patients

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Klaus Langohr (Universitat Politècnica de Catalunya).

Abstract: Bone mineral density (BMD) measurements are used to determine bone health and can help to identify the risk of fracture. The most widely recognized BMD scan, which measures bone density at different parts of the body, is called dual-energy x-ray absorptiometry (DXA). The DXA measures are compared to the BMD of a healthy 30-year-old adult of the same gender and are converted into T-scores, which are used to classify BMD: T-scores above -1 are considered normal, values between -1 and -2.5 indicate low bone mass (osteopenia), and values below -2.5 indicate osteoporosis (Kanis, 1994).

The main goals of the present study are to study the evolution of BMD over time in a cohort of 875 HIV-infected persons with at least two DXA scans and to determine the risk factors for the progression of bone loss. In particular, it is of great interest to assess the risk of low bone mineral density according to the antiretroviral treatment.

For this purpose, a bidirectional time-inhomogeneous multi-state model with three states is fitted to the data: normal BMD, osteopenia, and osteoporosis. The model considers four possible transitions (normal BMD to osteopenia, osteopenia to normal BMD, osteopenia to osteoporosis, and osteoporosis to osteopenia) that are studied as a function of age and antiretroviral treatment. Due to the nature of the panel data available, all transition times are interval-censored (van den Hout, 2016).

This multi-state model allows us to estimate the transition probabilities and the percentages of patients in every health state as a function of age and treatment. The clinical relevance of building such a model is to guide the clinical practice and to rationalize DXA scans measurements.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Título/data/local do evento, logótipos da Rede MAR/ULisboa e fotografia de zona costeira

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros?

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!