Colóquio de Matemática

An updated overview of the regular Riemann-Hilbert correspondence for D-modules

Sala 6.2.33, Ciências ULisboa

Por Teresa Monteiro Fernandes (Departamento de Matemática | Ciências ULisboa).

Let X be a complex manifold. In this talk we first present an overview of the construction of Kashiwara’s Riemann-Hilbert functor as a quasi-inverse to the solution functor for regular holonomic modules. Then we will explain how this construction can be adapted to a relative (smooth) framework, where instead of differential operators on X we deal with relative differential operators associated to a projection p: X x S --->S, being S a complex manifold. This summarizes recent joint work with Claude Sabbah and Luisa Fiorot, where we treat the general case for the dimensions of X and S, completing a program started by myself with Claude Sabbah around 2010.

By that time, we aimed to study the case of modules underlying a mixed twistor D-module so that we only needed to assume that S was a complex curve.

Recent colaborations with Luisa Fiorot allowed to treat general regular holonomic D-modules and general dimensions. We will illustrate these rather technical constructions with simple examples.

Departamento de Matemática | Ciências ULisboa

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário de Lógica Matemática, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Daniela Araújo e Mauro Nascimento (Museu de Lisboa | EGEAC).

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Fotografia de plantas

Pre-proposals submission until 30 November 2021, 15:00 CET(local time in Brussels).

O evento tem como tema central o "Conhecimento ao serviço das áreas classificadas" e marca o seu regresso ao formato presencial, mas com a possibilidade de participação online!