Seminário

Modelling Zero Inflated Biomass from Fisheries in the Lower Amazon River

Sala 6.4.31, FCUL, Lisboa

Por Júlio Pereira (Department of Environmental Science, Federal University of São Carlos - Brasil).

Usually, catch and fishing effort data generated by commercial fisheries are the most common data available for fish stock assessment, apart from covariates related to the vessels and the fishing environment. Therefore, statistical modelling is required in order to understand the variation in catches associated with variations in effort and environmental covariates. This study has been motivated by the difficulty facing researchers in applying conventional statistical models to analyse data for catch per unit of effort, from fisheries in the Lower Amazon River.  In general, the total catches are aggregated by species, month and location, which can lead to the occurrence of the zero inflation phenomenon in the observation of these totals. The zeros may occur for two reasons: i) because the locations are not visited by any vessel in that month, ii) There is more than one visit in those locations, but for part of the visits there is no success in catching a particular species. In order to analyse this kind of data, we developed a Bayesian three-stage hierarchical model, implemented in OpenBugs software. At the first stage we described the number of fishing trips per location (N) according to a Poisson distribution. At the second stage, given N>0 we defined a Bernoulli variable X with probability q of success, where X assumes 1 if catches occurred for a particular species, and zero if not. Eventually at the third stage we modelled the weight (Y), which assumes zero when N=0 or when X=0 and N>0. When X=1 and N>0 we described Y according to a gamma distribution, where the mean was proportional to the number of visits N. This approach provided a useful tool to analyse the variation on catch per unit of effort as function of covariates when the data were inflated by zeros coming from both sources: abstinence of fishing activity and absence of catch in the presence of fishing activity.

Joint work with Giovani Silva and Victoria Isaac.

14h30
CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Fotografia de aluna

Uma iniciativa aberta a toda a comunidade académica da ULisboa.

Fotografia de coleção de insetos

The course includes several case studies of insect adaptation, and the most recent overview on insect evodevo, plasticity, ecophysiological responses and conservation under global change.

A iniciativa, promovida pela Rede Campus Sustentável (da qual CIÊNCIAS faz parte), é direcionada para o incentivo à colaboração entre as pessoas que pertencem a estruturas existentes ou em fase de constituição.

Logótipo CIE

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.

Título/data/local do evento e fotografia aérea de vias urbanas

Conferência da redeMOV, por Gabriel Costa Valença.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Neves (CFTC).

Edição anterior da Jobshop Ciências

Evento de empregabilidade - 08 e 09 de abril

Título do evento

A collaborative initiative supported by five Portuguese research centers, aimed at strengthening and connecting the geometry research community in Portugal.

RSS Meetup, por Rodrigo Bruno (IST, ULisboa).

Equipa da Raiz Vertical Farms

Uma Experiência Única sobre Agricultura Urbana e Energia Renovável.

Título/data/local do evento e fotografia da cidade de Lisboa

The conference aims to bring together students and young researchers working in Mathematics, Statistics, and Applications with a view to fostering discussions and collaborations amongst participants.

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Skapinakis (Universität Tübingen / NOVA FCT).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Amidou Sorgho (Instituto de Astrofísica de Andalucía - IAA-CSIC, Spain).

Título "Para um ensino humanista das ciências" e logótipos das entidades organizadoras

O evento tem como tema principal "Para um ensino humanista das ciências" e conta com a participação de vários professores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e representação de ser humano

Workshop de Medicina Nuclear, organizado pelo Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Artur Ferreira (Departamento de Engenharia de Eletrónica e Telecomunicações e de Computadores, ISEL, Portugal).

Microplásticos em suspensão no oceano

O curso tem como objetivo dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos - candidaturas até 22 de março.

Banner do Dia de Ciências 2025

A 29 de abril assinalamos o 114.º aniversário de CIÊNCIAS.

Junte-se a nós no Grande Auditório de CIÊNCIAS para uma tarde de celebração que reúne toda a comunidade da Faculdade.

Fotografia de fábrica a emitir poluição para a atmosfera

The course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Logótipo C-Academy

O curso oferece uma base sólida sobre os fundamentos e práticas essenciais para proteger sistemas e dados num mundo cada vez mais digital - candidaturas até 13 de abril.

Um concurso de programação dirigido aos alunos do ensino secundário (11.º e 12.º anos), que visa promover a prática e o gosto pela programação.

Banner Dia Aberto de CIÊNCIAS 2025.

Bem-vindos a Ciências ULisboa!

Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Páginas