Seminário

Biomarker discovery in cancer transcriptomic data using network-based regularization

Transmissão através de Videoconferência

Por Marta Belchior Lopes (Center for Mathematics and Applications - CMA, FCT NOVA / NOVA Laboratory for Computer Science and Informatics - NOVA LINCS, FCT NOVA).

Tumor heterogeneity plays a critical role in cancer progression and therapy resistance. Not only intertumoral heterogeneity leads to the definition of distinct tumor subtypes, but also intratumoral heterogeneity shows at distinct cell clones with different selective advantages. Emerging biomedical technologies, in particular, those generating omics data (e.g., genomics, transcriptomics, proteomics) now make it possible to ask which molecular entities govern tumor heterogeneity and can be candidates for disease biomarkers and therapeutical targets. Omics data are high-dimensional, with the number of features greatly outnumbering the number of observations. This calls for the need to develop statistical and machine learning methods able to translate vast amounts of data into meaningful biological solutions. Learning high-dimensional ‘omic data poses many challenges, in particular for parameter estimation and generation of interpretable solutions. In this talk, I will cover strategies for unveiling relevant information from high-dimensional omic data, including model regularization for feature selection and network-based modeling, with examples of application in the cancer research domain.

Transmissão em direto via Zoom (password: 405084).

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica

Celebrating Pedro Duarte's 60th birthday.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de pessoa a pegar num Ouriço-do-mar

Seminário de Pós-Graduação no âmbito do Doutoramento em Biologia, por Inês Ventura.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Logótipo da Comissão Europeia e iconografia associada ao Horizon Europe

1.ª edição do curso Horizon Europe, para candidaturas futuras a projetos colaborativos - manifestações de interesse até 05 de setembro de 2022.

Título do evento e iconografia relacionada com a ciência e a saúde

O workshop visa sensibilizar jovens, adultos e idosos para a importância do movimento induzido pela música na saúde e na qualidade de vida sustentável.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Programa a disponibilizar.