Encontros Scientia

Biomonitoring air pollution towards the preservation of the Azorean sensitive environment

Evento online

Por Filipe Bernardo (IERS GBA/cE3c; Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade dos Açores).

As it nears its due date, the main and already published outputs of Filipe Bernardo’s PhD project will be presented, whose general aim was to biomonitor air pollution in environments subjected to anthropogenic and volcanogenic emissions in the distinct context of the vulnerability of smaller oceanic islands, such as São Miguel, facing unprecedented levels of increasing anthropogenic pressure as well as ongoing manifestations of active volcanism By using native lichens as bioindicators, the significant and distinct impacts of agricultural and artificial land uses and related activities over the pristine background of São Miguel island were revealed Meanwhile, by transplanting lichens into a volcanically active inhabited area (Furnas village), it was observed that δ 34 S isotopic ratio is a specific tracer of hydrothermal emissions in outdoor conditions, subsequently applied to develop a method for spatially modeling the risk areas of chronic exposure in volcanic environments Moreover, these transplanted lichens were sensitive to the CO2 in continuous release from soil diffuse degassing throughout Furnas caldera, displaying significant structural alterations which are response biomarkers reflecting prolonged exposure to elevated levels of CO2 in ambient conditions...

Transmissão em direto no canal do YouTube do cE3c.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Logótipo da Noite Europeia dos Investigadores, sobre um fundo branco

Há 25 anos começou a revolução na procura de outros mundos fora do Sistema Solar - Com milhares de planetas entretanto descobertos, o que iremos descobrir no próximo quarto de século?

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do texto "Solving the mobility challenges facing our cities together"

Os alunos da ULisboa têm a oportunidade de concorrer até 30 de novembro.

Speaker: Imme van den Berg (CIMA, Universidade de Évora).

Imagem ilustrativa do Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do Curso de Formação Avançada - 1.º ano de Doutoramento - da Doutoranda Joana Maria Correia Lima de Oliveira.

Fotografia de aves, acompanhada de informações diversas sobre o Concurso

Candidaturas a decorrer até 30 de novembro de 2020.

Presentations by the students of the Integrated Master in Biomedical Engineering and Biophysics.

Seminários sobre os temas "Sustentabilidade e economia circular - Soluções têxteis valorizadas com resíduos vegetais" e "Microcápsulas e suas aplicações".

Speaker: Alberto Giacomello (Department of Mechanical and Aerospace Engineering of Sapienza University of Rome).

Capa do livro

Sessão de lançamento do livro de Maria Amélia Loução (Ciências ULisboa).

Fotografia de um curso de água

Submissão de pré-propostas até 07 de dezembro de 2020.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras datas importantes e dos logótipos das entidades organizadoras

O XIX ENE - Desafios para a Nova Década é duplamente especial, pois a SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia - celebra as suas bodas de prata, 25 anos.

Imagem ilustrativa da iniciativa

Pré-inscrições a decorrer para as colheitas dos dias 09 e 11 de dezembro.

Mudam-se os tempos, mudam-se as vontades - contributos da psicologia no ensino superior

Seminários sobre os temas "Méis Portugueses - caracterização química e avaliação da atividade biológica" e "Other uses for underutilized forest biomass".

Logótipo dos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos, sobre um fundo azul escuro

Decorrem, até 21 de dezembro de 2020, as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá, a decorrer nos dias 18 e 19 de fevereiro de 2021.

A sessão será transmitida na plataforma Zoom (restrita aos inscritos na ação).

Objectives: Citizen science can be part of the larger process of engaging people in new forms of interaction in scientific research, challenging scientists and citizens whilst enlarging scientific knowledge and providing learning opportunities for all part