Seminário

Addressing spatial uncertainty of air pollution exposure using geostatistical methods

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Manuel Ribeiro (CERENA, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Outdoor air pollution is an important issue for public health and can contribute to the incidence of several diseases affecting the central nervous system, cardiovascular system or respiratory system, just to name a few. Still, apart from few exceptions, there is not a definite knowledge about the impacts of air pollution on health. So, a better understanding and modelling of the impacts is of great importance. In most studies correlating health outcomes with air pollution, personal exposure assignments are based on air pollution data collected at very specific locations, not coinciding with health data locations. So, spatial interpolators are needed to predict air pollution at unsampled locations and to assign exposures at health data locations. Methodological developments in geostatistical framework over the last two decades have been playing a positive role to interpolate air pollution exposures accurately and to provide measures of spatial uncertainty for each prediction. The latter is of key importance since predicted exposures can be misleading if they do not take into account that the extent of uncertainty varies throughout the spatial domain. In this seminar, we present how geostatistical models are used for exposure and exposure uncertainty assessment, and how to combine these with regression methods to predict and assess spatial uncertainty of air pollution impacts on health. We illustrate the methods with previous studies developed in the industrial region of Sines (Portugal) to assess the impacts of an air quality index on birth weight.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Frase "O que existe no meu mundo?" sobre um fundo azul e amarelo

Em 2019 celebram-se os 150 anos da Tabela Periódica, pelo que a Organização das Nações Unidas (ONU) proclamou este ano como o Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos (IYPT 2019).

Vasco Freire Serra defende a dissertação "Pesquisa e Navegação de Filmes e Músicas com Base em Citações e Letras no AS Music By".

Imagem ilustrativa do Doutoramento em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Provas de Doutoramento - Tiago Bruno Borges Rodrigues Mesquita Carvalho.

Tema da tese e alvo de discussão oral: “A medida e as coisas. Virtudes, responsabilidade e tecnologia”.

Júri:

André Abrantes da Costa defende a dissertação "Computational and validation approaches in proteomics discovery of disease biomarkers".

Júri das provas:

Gonçalo Pimenta Pedro Palmeirim defende a dissertação "The Parental effect in the immune system".

Membros do Júri:

Tânia Filipa Rodrigues Cordeiro defende a dissertação "Identificação de substâncias dopantes em fluidos biológicos de atletas por LC-MS: definição de critérios de identificação e avaliação da incerteza do exame".

Com Dieter Mersch (ZHdK, Suiça), Hanns Holger Rutz (KUG/IEM, Austria) e Miguel Marques Cardoso.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Rodrigo Daniel Garrilha Santos defende a dissertação "Construction of machine learning models to predict pharmacology properties of molecules".

Júri das provas:

Por Tom Sutherland (Grupo de Física Matemática).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da palavra "AmeriChristmas" sobre um fundo encarrnado

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar,

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Por Joana Portugal Pereira (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Imperial College London e IPCC).