Seminário

Addressing spatial uncertainty of air pollution exposure using geostatistical methods

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Manuel Ribeiro (CERENA, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Outdoor air pollution is an important issue for public health and can contribute to the incidence of several diseases affecting the central nervous system, cardiovascular system or respiratory system, just to name a few. Still, apart from few exceptions, there is not a definite knowledge about the impacts of air pollution on health. So, a better understanding and modelling of the impacts is of great importance. In most studies correlating health outcomes with air pollution, personal exposure assignments are based on air pollution data collected at very specific locations, not coinciding with health data locations. So, spatial interpolators are needed to predict air pollution at unsampled locations and to assign exposures at health data locations. Methodological developments in geostatistical framework over the last two decades have been playing a positive role to interpolate air pollution exposures accurately and to provide measures of spatial uncertainty for each prediction. The latter is of key importance since predicted exposures can be misleading if they do not take into account that the extent of uncertainty varies throughout the spatial domain. In this seminar, we present how geostatistical models are used for exposure and exposure uncertainty assessment, and how to combine these with regression methods to predict and assess spatial uncertainty of air pollution impacts on health. We illustrate the methods with previous studies developed in the industrial region of Sines (Portugal) to assess the impacts of an air quality index on birth weight.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Mafalda Soares Ferreira Pinto de Pádua defende a dissertação "Study of the effects of the culture condition in the permeation of reconstructed human skin".

Júri das provas:

A iniciativa conta com a participação de Diana Prata (Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica, FCUL / King’s College, London UK / ISCTE, Lisbon, Portugal), que irá debater o tema "The neurobiology of morality: the role of oxytocin".

Por Diogo Antunes (NOS).

Como construir um ecossistema analítico na gestão de recursos humanos que permita evoluir a geração de insights de suporte à tomada de decisões estratégicas.

Por Ana Margarida Melo (Univ. de Roma e Univ. de Coimbra).

Logótipo da IAESTE, acompanhado de imagens de jovens

Interessado em realizar um estágio extracurricular a nível internacional?

O programa inclui:

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)

Sean Dougherty, diretor do Observatório ALMA, encontra-se de visita ao Centro Português de Competências para o ALMA (PACE) e realizará um seminário extraordinário em Ciências ULisboa, inserido no ciclo de seminários do Departamento de Física.

João Carlos Ferreira Paulo Paulino defende a dissertação "Fiddler crabs impact the structure of the benthic macroinvertebrate community and the spatial distribution of foraging shorebirds in tropical intertidal mudflats".

Imagem ilustrativa do Mestrado em História e Filosofia das Ciências

Por Miguel Cardador Teixeira.

Tema da Tese "A Coleção Portela-Gomes: Práticas, Pessoas e Instituições de Medicina e Saúde em Portugal e Angola, 1960-1970".

Ana Marta Fernandes Bica defende a dissertação "Single-cell transcriptomics in unravelling the molecular complexity of immunity in human disease".

Creative Minds Contest- Sciences Research Days 2019

Ciências welcomes multidisciplinary groundbreaking research ideas.
Those that you never dared to suggest! And those you are asking collaboration for.

Por Saghir Bashir (Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa).

João Miguel Vila Antunes defende a dissertação "A Chatbot for Automatic Question Answering in the Information Technology Domain”.

Por Hugo Tavares (CMAFcIO e FCUL).

Cartaz do Colóquio de Matemática

Por Lifeng Liu (Investigador do International Iberian Nanotechnology Laboratory).

Advanced water splitting catalysts

David Carriço Teixeira defende a dissertação "Understanding ALS patients using Semantic Similarity".

Júri das provas:

Por Helena Serrano (eChanges-cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais / grupo eChanges - Ecology of environmental Changes).

Por Lucio Boccardo (Sapienza Università di Roma).

Pedro Delgado Coelho defende a dissertação "Análise Geográfica dos Custos em Saúde".

Orientação: Maria Teresa Alpuim, Marli Andreia Monteiro de Amorim

The ‘Biology and Ecology of Global Changes’ PhD programme is a postgraduate international programme involving the Universities of Aveiro and Lisbon, supported by the Foundation for Science and Technology and with the collaboration of CESAM - the Centre for Environmental and Mar

Logótipo do Programa Interreg Sudoe, sobre um fundo branco

O Programa Interreg Sudoe apoia o desenvolvimento regional no sudoeste da Europa, financiando projetos transnacionais através do Fundo FEDER.  Assim, promove a cooperação transn

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e entidades intervenientes)

Are you a ULisboa student and do you consider yourself a problem solver? Do you want to know more about innovation and entrepreneurship and experience it hands on?

VI Feira da Matemática

Dois dias repletos de atividades científicas, culturais e educativas dirigidas a todos os públicos.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e orador)

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

João Noronha Gamito Trigo de Sousa defende a dissertação "Optimizing the reproductive development of the sea cucumber Holothuria (Panningoturia) forskali Delle Chiaje, 1823 in captivity: advances for the species’ aquaculture".