Seminário

An Additive Shared Frailty Model Using the Non-Central Chi-Squared Distribution with Zero Degrees of Freedom

Videoconferência

Por Ivo Sousa-Ferreira (CEAUL – Faculty of Sciences, University of Lisbon, Portugal / Department of Mathematics, Faculty of Exact Sciences and Engineering, University of Madeira, Portugal).

Shared frailty models are particularly useful in recurrent events analysis to account for the within-subject dependence among event times. Usually, such models rely on the assumption that frailty acts multiplicatively on the hazard/rate function. However, in certain scenarios, it may be more realistic for frailty to be included in an additive way. Furthermore, the unobserved heterogeneity may be due to some subjects who are non-susceptible to the event of interest, and others with a varying degree of susceptibility.

This talk aims to introduce a new additive shared frailty model for recurrent gap time data, characterized by a Weibull rate function derived from a nonhomogeneous Poisson process and by a mixed frailty following a non-central chi-squared distribution with zero degrees of freedom. It will be shown that the resulting model may have a competing risk interpretation. Additionally, the Weibull rate model and the classical homogeneous Poisson process are two special cases of degenerate frailty. A frequentist approach for parameter estimation using the maximum likelihood method will be discussed. An application to a well-known data set is provided for illustrative purposes.

Note: The seminar will be taught in Portuguese, but the presentation slides will be in English.

Transmissão via Zoom.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica
Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.