Mathematical Logic Webinar

A journey through Krivine realizability (Part II)

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Étienne Miquey (École Normale Supérieure de Lyon).

Abstract: Classical realizability is a theory born from Krivine's work, lying in between mathematical logic and theoretical computer science. Regarding the latter, Krivine realizability indeed defines a framework that has shown to be very conducive to unveiling the computational content of a wide range of classical proofs (going from arithmetical formulas to Cohen's forcing) while maintaining many benefits of intuitionistic realizability. On its logical side, it allows to define new models of set theory, providing for instance for a direct construction of a model in which neither the axiom of choice nor the continuum hypothesis hold. These talks will be devoted to giving a comprehensive introduction to Krivine realizability and its applications. During the first one, I intend to focus on its definition and its core properties, trying to emphasize its peculiarities with respect to intuitionistic realizability. In particular, we shall focus on the computational interpretation it gives to classical proofs. If everything goes as planned, next week we will pay attention to several applications of Krivine realizability to logic and computer science.

Zoom Meeting | ID da reunião: 890 8479 3299 - Senha de acesso: 409604

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações relevantes

Em 2020, a Feira Internacional de Minerais, Gemas e Fósseis decorre num formato exclusivamente online.

Capa do livro

Sessão de lançamento do livro de Maria Amélia Loução (Ciências ULisboa).

Um programa exclusivo para alunos da área de Informática ou Tecnologias de Informação.

Fotografia de um curso de água

Submissão de pré-propostas até 07 de dezembro de 2020.

Speaker: Ulrich Kohlenbach (Department of Mathematics - Technische Universität Darmstadt).

Logótipo da iniciativa, sobre um fundo branco

A Cimeira contará com participações de Alto Nível, incluindo os Ministros da Ciência de Portugal e da Índia, e juntará representantes da academia e da indústria dos dois países, possibilitando a criação de parcerias bilaterais em ciência e tecnologia, bem como o reforço das redes já existentes, nas mais variadas áreas do conhecimento.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras datas importantes e dos logótipos das entidades organizadoras

O XIX ENE - Desafios para a Nova Década é duplamente especial, pois a SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia - celebra as suas bodas de prata, 25 anos.

Imagem ilustrativa da iniciativa

Pré-inscrições a decorrer para as colheitas dos dias 09 e 11 de dezembro.

Speaker: Sebastian Engelke (University of Geneva).

Mudam-se os tempos, mudam-se as vontades - contributos da psicologia no ensino superior

Seminários sobre os temas "Méis Portugueses - caracterização química e avaliação da atividade biológica" e "Other uses for underutilized forest biomass".

Por Lorenzo Baravalle (CFCUL/GI2).

Por João Pedro Gouveia (CENSE - Center for Environmental and Sustainability Research - Energy and Climate - FCT-NOVA).

Logótipo dos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos, sobre um fundo azul escuro

Decorrem, até 21 de dezembro de 2020, as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.

Fotografia de um computador portátil, com a mensagem "Join us online" no respetivo ecrã

Candidaturas online de 01 a 31 de dezembro de 2020.

Logótipo do Programa Doutoral Plants for Life, inserido numa imagem ilustrativa do mesmo

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2021.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá, a decorrer nos dias 18 e 19 de fevereiro de 2021.

A sessão será transmitida na plataforma Zoom (restrita aos inscritos na ação).