Seminários do CEAUL

Sala 6.2.50, FCUL, Lisboa

Extreme Value Laws and Point Processes of Rare Events for Chaotic Dynamical Systems

Ana Cristina Moreira Freitas
FEP and CMUP, Universidade do Porto

We consider discrete time dynamical systems and show the linking between Extreme Value Laws and Hitting Time Statistics. The stochastic processes arise from dynamical systems by evaluating an observable function (which achieves a global maximum at a single point of the phase space) along the orbits of the system. We exploit the connection between these two approaches both in the absence and presence of clustering. We associate the existence of an Extremal Index less than 1 to the occurrence of periodic phenomena. We show that, under certain conditions, in the absence of clustering, the point processes of exceedances converge to a standard Poisson process. In the presence of clustering, the point processes converge to a compound Poisson process, so instead of single exceedances, we have entire clusters of exceedances occurring at Poisson times with a geometric distribution ruling its multiplicity. We will also consider observables achieving a global maximum at multiple points which are correlated by belonging to the same orbit of a certain chosen point. We will see that this is a mechanism capable of creating clustering without an underlying periodic phenomenon and with different types of patterns.

Complete Convergence of Rare Events Point Processes and Records with Clustering

Jorge Milhazes de Freitas
FCUP and CMUP, Universidade do Porto

We consider time series corresponding to the evaluation of given potential along the orbits of systems with `nice' first return induced maps. Nice, here, means good memory loss properties. We are particularly interested in events corresponding to exceedances of high thresholds, i.e. instants at which the potential reaches abnormally high values, and, more specifically, when these exceedances have a tendency to appear in clusters. This clustering effect is known to be related to some form of underlying periodicity and we study its effects in the convergence of conveniently normalised point processes that count the number of exceedances in a certain time frame. We consider bidimensional point processes marking the exceedance instants in the x-axis and their severity in the y-axis. The convergence of these bidimensional processes is then used to obtain information about records.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Por Colin Adrain, PhD (Instituto Gulbenkian de Ciência).

Por Margarida Gama Carvalho (FCUL).

Por Mark Forbes (Dept. Biology, Carleton University, Canada).

Por Ismael Tereno (IA/FCUL).

BIODECON é um projeto de investigação da FCUL que pretende, entre outros objetivos, saber o que o público em geral pensa a respeito da natureza, conservação e ambiente.

Por Léonard Monsaigeon (Grupo de Física Matemática - Universidade de Lisboa).

Estudantes de Ciências elaboram respostas para os desafios de saúde europeus - ler notícia.

Este workshop é uma oportunidade para que possas explorar os teus interesses vocacionais.

Hernâni Filipe Pereira de Abreu defende a dissertação "Eficiência e Efeitos Térmicos de um Laser de Microchip".

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Por Laurentiu Leustean (University of Bucharest and Simion Stoilow Institute of Mathematics of the Romanian Academy).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

A iniciativa, que conta com a participação de José Francisco Rodrigues (Departamento de Matemática da FCUL), está integrada no FOLIO - Festival Internacional de

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 22 de outubro de 2017.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Por Jan Beirlant (Catholic University of Leuven - Belgium).

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

No âmbito do projeto Europeu ALTHOUR, a FCUL, em conjunto os seus parceiros da ULisboa e as Universidades de Maastricht, Leuven e Macerata, está a organizar um curso de outono em empreendedorismo, coordenado pelo professor Dominik Mahr da Universidade de Maastricht.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 24 de outubro de 2017.

O Tec Labs é o epicentro do empreendedorismo em Ciências e faz parte da Startup Europe University Network, que, todos os anos, promove uma semana de eventos pela europa fora!

A sessão, moderada por Luísa Schmidt (ICS), conta com a participação de Cláudia Monge (FD), Susana Fonseca (ICS/Associação Zero), Francisco Jaime Quesado (ESPAP) e Beatriz Oliveira (Ordem dos N