Seminários do CEAUL

Sala 6.2.50, FCUL, Lisboa

Extreme Value Laws and Point Processes of Rare Events for Chaotic Dynamical Systems

Ana Cristina Moreira Freitas
FEP and CMUP, Universidade do Porto

We consider discrete time dynamical systems and show the linking between Extreme Value Laws and Hitting Time Statistics. The stochastic processes arise from dynamical systems by evaluating an observable function (which achieves a global maximum at a single point of the phase space) along the orbits of the system. We exploit the connection between these two approaches both in the absence and presence of clustering. We associate the existence of an Extremal Index less than 1 to the occurrence of periodic phenomena. We show that, under certain conditions, in the absence of clustering, the point processes of exceedances converge to a standard Poisson process. In the presence of clustering, the point processes converge to a compound Poisson process, so instead of single exceedances, we have entire clusters of exceedances occurring at Poisson times with a geometric distribution ruling its multiplicity. We will also consider observables achieving a global maximum at multiple points which are correlated by belonging to the same orbit of a certain chosen point. We will see that this is a mechanism capable of creating clustering without an underlying periodic phenomenon and with different types of patterns.

Complete Convergence of Rare Events Point Processes and Records with Clustering

Jorge Milhazes de Freitas
FCUP and CMUP, Universidade do Porto

We consider time series corresponding to the evaluation of given potential along the orbits of systems with `nice' first return induced maps. Nice, here, means good memory loss properties. We are particularly interested in events corresponding to exceedances of high thresholds, i.e. instants at which the potential reaches abnormally high values, and, more specifically, when these exceedances have a tendency to appear in clusters. This clustering effect is known to be related to some form of underlying periodicity and we study its effects in the convergence of conveniently normalised point processes that count the number of exceedances in a certain time frame. We consider bidimensional point processes marking the exceedance instants in the x-axis and their severity in the y-axis. The convergence of these bidimensional processes is then used to obtain information about records.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Por Pedro Miranda (FCUL).

A iniciativa pretende perpetuar a fluidez do conhecimento na comunidade da Faculdade de Ciências, bem como reter o interesse dos alunos nos eventos de divulgação científica.

Por Jafar Adibi (Talkdesk - Head of Data Science and AI).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

Por Muhammad Ali Khan (FCUP).

Por Pedro Moura (CMAF-CIO, Ciências – ULisboa).

O mundo que nos rodeia é um manancial inesgotável de problemas à espera de serem resolvidos.

Por Alice Soares (Scientific Officer, Data Processing and Forecasting Systems, Weather and Disaster Risk Reduction Services Department, World Meteorological Organization).

A Jerónimo Martins estará presente na FCUL com o evento “Kick Start Your Morning, Kick Start Your Future”.

Apply now for activities assisting start-ups and SMEs.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Por Daniel Barlet (Inst. Élie Cartan, Lorraine).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Está a decorrer o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do Fundo Azul, direcionado a:

A specialized course on the Physics at the Large Hadron Collider is organized by LIP in the framework of the International Doctorate Network in Particle Physics, Astrophysics and Cosmology (IDPASC).

Sessão dirigida aos alunos finalistas de qualquer ciclo de estudos da FCUL.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

As provas, requeridas por Filipe Medeiros Rosas, decorrem nos dias 08 e 09 de março de 2018.

A Comissão Europeia lançou recentemente uma série de consultas públicas, agregadas por áreas políticas, para a preparação do próximo orçamento europeu a longo prazo, pós-2020 (MFF).