Seminários do CEAUL

Sala 6.2.50, FCUL, Lisboa

Extreme Value Laws and Point Processes of Rare Events for Chaotic Dynamical Systems

Ana Cristina Moreira Freitas
FEP and CMUP, Universidade do Porto

We consider discrete time dynamical systems and show the linking between Extreme Value Laws and Hitting Time Statistics. The stochastic processes arise from dynamical systems by evaluating an observable function (which achieves a global maximum at a single point of the phase space) along the orbits of the system. We exploit the connection between these two approaches both in the absence and presence of clustering. We associate the existence of an Extremal Index less than 1 to the occurrence of periodic phenomena. We show that, under certain conditions, in the absence of clustering, the point processes of exceedances converge to a standard Poisson process. In the presence of clustering, the point processes converge to a compound Poisson process, so instead of single exceedances, we have entire clusters of exceedances occurring at Poisson times with a geometric distribution ruling its multiplicity. We will also consider observables achieving a global maximum at multiple points which are correlated by belonging to the same orbit of a certain chosen point. We will see that this is a mechanism capable of creating clustering without an underlying periodic phenomenon and with different types of patterns.

Complete Convergence of Rare Events Point Processes and Records with Clustering

Jorge Milhazes de Freitas
FCUP and CMUP, Universidade do Porto

We consider time series corresponding to the evaluation of given potential along the orbits of systems with `nice' first return induced maps. Nice, here, means good memory loss properties. We are particularly interested in events corresponding to exceedances of high thresholds, i.e. instants at which the potential reaches abnormally high values, and, more specifically, when these exceedances have a tendency to appear in clusters. This clustering effect is known to be related to some form of underlying periodicity and we study its effects in the convergence of conveniently normalised point processes that count the number of exceedances in a certain time frame. We consider bidimensional point processes marking the exceedance instants in the x-axis and their severity in the y-axis. The convergence of these bidimensional processes is then used to obtain information about records.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Os oradores são alunos do Departamento de Matemática da FCUL e bolseiros do programa Novos Talentos em Matemática da Fundação Calouste Gulbenkian.

Programa

José Ricardo Teixeira Rochaapresenta a tese "Tropical forest fragmentation: effects on the spatio-temporal dynamics of its bat communities".

Neste workshop o objetivo central será capacitar os formandos para conceitos básicos de finanças e para as ferramentas essenciais na construção de um plano financeiro.

A história gloriosa das cidades universitárias, pensadas e contruídas como tal, esclarece posições ideológicas sobre a instituição - universidade - e sobre o próprio território em si, no momento em que sofre a intervenção.

Nos dias 27 e 28 de abril de 2017 irá realizar-se a 8.ª edição da feira anual de emprego da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa (FCUL) - Jobshop Ciências 2017, com foco nas áreas profissionais de Tecnologias de Informação, Consultoria

Carlos Rocha
CAMGSD - Instituto Superior Técnico

Mário Edmundo
CMAF-CIO, Universidade de Lisboa

A iniciativa, de entrada livre, conta com a participação de Henrique Cabral (FCUL/MARE).

O URKUND é uma ferramenta de deteção de plágio que compara os documentos que lhe são submetidos com um extenso repositório de informação, incluindo textos disponíveis publicamente (ex.

Seminário no âmbito do Programa Doutoral em Alterações Climáticas e Políticas de Desenvolvimento Sustentável, uma iniciativa conjunta da Universidade de Lisboa e da Universidade Nova de Lisboa.

Por Margarida Cunha (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

O primeiro contacto com a astronomia é quase sempre através da observação das estrelas no céu, tão distantes e, aparentemente, tão iguais.

Encontra-se aberto até 30 de abril o concurso para acesso ao programa de apoio ao empreendedorismo e inovação na área do Mar Programa MARE STARTUP, cujos termos e formulário de candidatura podem ser consultados

Objetivos:

A Universidade de Lisboa realiza a 3.ª Semana de Inovação de 3 a 9 de maio de 2017, onde terão lugar as Conferências Anuais das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Em 2016, mais de 1500 visitantes percorreram o nosso campus e participaram nas atividades disponíveis das várias áreas científicas que constituem o universo de Ciências.

Conferência internacional em honra de Maria Ivette Gomes (CEAUL, FCUL).

Ciências tem cerca de 250 laboratórios com produção diária de resíduos de diversas tipologias.

Objetivos:

Esta palestra procura que os participantes desenvolvam a capacidade de diferenciar emoções, tomar consciência da sua experiência interna, permitindo-se relacionar com as suas emoções de uma forma mais adaptativa.

Licenciatura em Química Tecnológica (LQT) celebra em 2017 os seus 35 anos.