Seminários do CEAUL

Sala 6.2.50, FCUL, Lisboa

Extreme Value Laws and Point Processes of Rare Events for Chaotic Dynamical Systems

Ana Cristina Moreira Freitas
FEP and CMUP, Universidade do Porto

We consider discrete time dynamical systems and show the linking between Extreme Value Laws and Hitting Time Statistics. The stochastic processes arise from dynamical systems by evaluating an observable function (which achieves a global maximum at a single point of the phase space) along the orbits of the system. We exploit the connection between these two approaches both in the absence and presence of clustering. We associate the existence of an Extremal Index less than 1 to the occurrence of periodic phenomena. We show that, under certain conditions, in the absence of clustering, the point processes of exceedances converge to a standard Poisson process. In the presence of clustering, the point processes converge to a compound Poisson process, so instead of single exceedances, we have entire clusters of exceedances occurring at Poisson times with a geometric distribution ruling its multiplicity. We will also consider observables achieving a global maximum at multiple points which are correlated by belonging to the same orbit of a certain chosen point. We will see that this is a mechanism capable of creating clustering without an underlying periodic phenomenon and with different types of patterns.

Complete Convergence of Rare Events Point Processes and Records with Clustering

Jorge Milhazes de Freitas
FCUP and CMUP, Universidade do Porto

We consider time series corresponding to the evaluation of given potential along the orbits of systems with `nice' first return induced maps. Nice, here, means good memory loss properties. We are particularly interested in events corresponding to exceedances of high thresholds, i.e. instants at which the potential reaches abnormally high values, and, more specifically, when these exceedances have a tendency to appear in clusters. This clustering effect is known to be related to some form of underlying periodicity and we study its effects in the convergence of conveniently normalised point processes that count the number of exceedances in a certain time frame. We consider bidimensional point processes marking the exceedance instants in the x-axis and their severity in the y-axis. The convergence of these bidimensional processes is then used to obtain information about records.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Patrícia Henriques da Silva
NOVO BANCO

Somos uma associação sem fins lucrativos constituída por alunos da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, e encontramo-nos de momento sediados no TecLabs.

Sessão com a presença de coordenadores de curso e mestrandos.

Ciclo de conferências proferidas por altos responsáveis da execução das políticas de ambiente e ordenamento do Território, bem como profissionais reconhecidos.

Com caráter eminentemente prático, espera-se que este workshop contribua para atualizar atores do sistema alimentar urbano da Área Metropolitana de Lisboa com ferramentas de planeamento, apoio à decisão, gestão e monitorização, que contribuam para um ordenamento do território,

Frederico Mário Vieira Menezes apresenta a dissertação "Gestão Integrada de Cobranças e Dívida".

O empreendedor deve estar preparado para as batalhas que tem de travar desde o momento em que tem a ideia até ao dia que que o seu produto ou serviço é comercializado.

Laurence Jones
Centre for Ecology and Hydrology Bangor, Environment Centre Wales, North Wales, UK

A sessão vai juntar Francisco Andrade (FCUL) e Fernando Barriga (FCUL), num ambiente de diálogo moderado por Henrique Cabral (FCUL).

Maria do Carmo Barreto
Assistant Professor (IERS Group)

Um encontro de Inovação Social e Empreendedorismo Evolucionário, no âmbito do projeto SIRCle, do qual a FCUL é parceira através do grupo de investigação CCIAM, do cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações A

As provas, requeridas por Maria Isabel Gonçalves Fernandes, decorrem nos dias 25 e 26 de maio de 2017.

A sessão, moderada por José Manuel Simões (IGOT), conta com a participação de Pedro Soares (Deputado e Presidente da Comissão Parlamentar do Ambiente, Ordenamento do Território, Descentralização, Poder Local e Habitação), Maria João Alc

Candidaturas até 26 de maio de 2017 (mobilidade no 1.º semestre) e até 27 de outubro de 2017 (mobilidade no 2.º semestre).

Neste seminário serão organizadas duas mesas-redondas, “Inovação e Agricultura em Portugal” e “A resiliência como vantagem competitiva: Como garanti-la?”, para debater os desafios da agricultura portuguesa num contexto globalizado e de inovação

Sessão de divulgação dos Mestrados e Pós-Graduações em Geologia, disponíveis no ano letivo de 2017/2018.

Jorge Miguel Carvalho Gomes apresenta a tese "Novel Approaches to Cooperative Coevolution of Heterogeneous Multiagent Systems".

Mário Edmundo
CMAF-CIO, Universidade de Lisboa

Paolo Gidoni
CMAF-CIO, Universidade de Lisboa

A sessão conta com a participação de Diogo Abreu (IGOT) moderado por Nuno Marques da Costa (IGOT).