Solid Earth Seminars

Follow that stone! Geological clues for human mobility in Prehistory

Transmissão através de Videoconferência

Por Patrícia Jordão (Instituto Dom Luiz, Portugal).

Flint is the oldest and widespread raw material explored on Earth. Petroarchaeological studies of lithic raw materials are a powerful tool to bound the human mobility and to characterize the social role of these artefacts. This ongoing project is based in a geoarchaeological methodology to study the provenance of the lithic assemblage from walled settlements of Portuguese Estremadura dated from 5Th millennium BP. (1) The research focuses in the archaeological site of Zambujal (Torres Vedras, Portugal) as the case study to realize the petroarchaeological characterization of flint; (2) the petroarchaeological protocol is being successfully applied to other regional examples in Portuguese Estremadura; (3) the dimension and functionality of the settlements in a particular territory result from combined “chaîne opératoire” of the artefacts and sedimentary microfacies of flints correlated with the local/regional geological reference; (4) our first results suggest an intense flint sourcing and raw materials circulation network among Chalcolithic fortified enclosures questioning the significance of walls.

Transmissão em direto via Zoom (password: 2021_RG234).

IDL - Instituto Dom Luiz
Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.