Seminário Global History Reading Group |CIUHCT/UL - DHFC/FCUL

Global History and other "Histories"

Sala 8.2.19, FCUL, Lisboa
Imagem de um mapa antigo

Global History is at the core of some the most recent and stimulating historiographical discussions. Such attention is obviously linked to the main challenges of our society, divided between globalization and fluidity on the one hand, and the resurgence of nationalisms and old barriers on the other. Due to its scope, methods, and approaches, Global History allows one to think History beyond national, often artificial boundaries, as well as to decenter Europe as far as the historical analysis is concerned. Yet there are limitations and weaknesses worth debating.

Global History and other "Histories"

The reading group on global history is coordinated by Jorge Flores and organized by the Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia (CIUHCT) and the Departamento de História e Filosofia das Ciências (DHFC), Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa (FCUL). It aims at contributing to this conversation by inviting reflection on these and other related topics such as: global history and other “histories”; the early modern and the global; global history and globalization; the micro and the global; global lives; global history of science; empires, trade, and global history. The early modern era has been at the forefront of the major historiographical developments in the field and will therefore receive particular attention.

The group will meet in the Spring semester of 2019-2020 every other week on Wednesdays, from 11:00 to 12:30, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa. It will be open to non-members of the Faculty of Sciences and the University of Lisbon community, albeit limited to a maximum of 20 participants. The readings will be mostly in English; please contact Jorge Flores (jmflores@ciencias.ulisboa.pt) for the respective copies.

11h00-13h00
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia / Departamento de História e Filosofia das Ciências

Por Ana Cristina Oliveira (Atractor, Univ. Porto).

Diogo Batista Barros defende a dissertação "Ciclicidade numa tendência geral regressiva - uma abordagem integrada a uma sucessão marinha rasa do Jurássico Superior a Norte de São Martinho do Porto (Bacia Lusitânica)".

Júri:

Fires can have severe impacts on water quality. Fires disturb vegetation cover, create an ash layer rich in potential contaminants, and increase contaminant mobilisation by enhancing runoff and erosion.

Uma oficina sobre dispositivos de queima eficiente de lenha, mais conhecidos como Rocket Stove, com a oportunidade de aprender sobre o processo de design destes aparelhos e a matemática envolvida.

Francisco Quintas Nunes defende a dissertação "Isoeugenol monooxygenase characterization and whole-cell bioconversion systems towards vanillin production from plantderived precursor isoeugenol".

Orador: James Kennedy (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Imagens alusivas às exposições

Ciclo de conferências associadas às exposições The Eagle has Landed e

Speaker: Vladimir Konotop (Faculty of Sciences, University of Lisbon).

Ana Teresa Dias dos Santos Marques defende a tese "Effects of anthropogenic infrastructures on the spatial ecology of raptors and bustards".

Imagem de um mapa antigo

Fotografia de uma floresta após um incêndio

Decorrem até 20 de fevereiro de 2020 (17h00, hora de Lisboa) as candidaturas ao Concurso FCT "Projetos de Investigação Científica e Desenvolvimento Tecnológico no âmbito da Prevenção e Combate de Incêndios Florestais - 2019".

A feira Unlimited Future conta, uma vez mais, com a presença da Faculdade de Ciências, entre outras instituições.

Título do evento, sobre uma fotografia de um incêndio florestal

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente.

Sofia Raquel Néné Galego defende a dissertação "Breast cancer brain metastasization: new players and potential biomarkers".

Os céus divididos: o debate sobre as técnicas de divisão das casas celestes

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Logótipos da Deloitte e do Programa SISE, sobre um fundo escuro

O SISE é a oportunidade para pessoas com background em engenharias “não informáticas” desenvolverem as competências técnicas necessárias para iniciarem uma carreira em Consultoria Tecnológica na Deloitte. Mais detalhes sobre o programa seguem em anexo.

Speaker: Riccardo Scala (Università degli Studi di Siena).

Ciclo de seminários no âmbito da disciplina de "Seminário".

15h15-16h05 Luís Sanchez, DMFCUL: Some arguments of topological nature with applications in Nonlinear Analysis.

Speaker: Csaba Schneider (Departamento de Matemática, Universidade Federal de Minas Gerais).

Neste evento, de cariz interdisciplinar, serão abordados os impactos das alterações climáticas nos recursos marinhos, bem como a identificação de medidas de adaptação para os diferentes setores produtivos.

Imagem incluindo a designação do concurso, sobre um fundo de cor terracota

Decorrem de 30 de janeiro a 26 de fevereiro de 2020 (17h00, hora de Lisboa) as candidaturas ao Concurso FCT "Estímulo ao Emprego Científico Individual" (3.ª Edição).