Seminário

Population-based cancer survival analysis - net survival estimation and excess hazard modelling

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Luís Antunes (Instituto Português de Oncologia do Porto).

Abstract: In the context of population-based cancer survival analysis, cause of death is seldom available or is unreliable precluding the use of cause-specific survival. The disease-relate survival must be obtained indirectly, assuming that the observed hazard can be decomposed in two additive parcels: the excess hazard (disease related) and population hazard (other causes related). The survival directly calculated from the excess hazard is the net survival. The modelling of the excess hazard allows not only the evaluation of the covariates effects, the description of the excess hazard variation with time but also the prediction of net survival. In this seminar the use of flexible parametric excess hazard models to estimate age-standardised net survival will be presented.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Research at the Faculty of Sciences

Live streaming from 9.30 am on 27 October.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Evento adiado para data a anunciar.

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Solid Earth Seminar, por Chiara Civiero (Dublin Institute for Advanced Studies, DIAS, Ireland).

Data Science Seminar, por Charles Mignon (BNP Paribas).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem de arquivo da Ponte sobre o Tejo

In 2021, the 19th Annual Conference of T2M will happen from 3 to 5 November, under the main theme “Mobilities in Transition: Circulation, Appropriation, Globalization”.

Como compatibilizar a erradicação da fome e com a sustentabilidade do planeta? Quais os recursos capazes de garantir, no futuro, uma alimentação saudável? Qual o papel da Ciência na pesquisa de soluções capazes de dar resposta a estes desafios?

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Logótipos do evento e das entidades organizadoras

Um espaço de capacitação e debate para partilha de ideias, iniciativas emergentes, projetos e boas práticas de suporte à gestão de dados de investigação, com inscrições até 19 de novembro.