Probability and Statistics Seminar

Applications and Extensions of the Iterated Local Search

Transmissão através de Videoconferência

Por Helena Ramalhinho Lourenço (Universidade Pompeu Fabra, Barcelona).

Iterated Local Search (ILS) is a conceptually simple and efficient well-known Metaheuristic. The main idea behind ILS is to drive the search not on the full space of all candidate solutions but on the solutions that are returned by some underlying algorithm; typically, local optimal solutions obtained by the application of a local search heuristic. This method has been applied to many different optimization problems having more than 10,000 entries in Google Scholar. In this talk, we will review briefly the ILS method emphasizing the extensions of ILS. We will describe three relevant types of extensions: the hybrid ILS approaches combining ILS with other metaheuristics and/or exact methods; the SimILS (Simulation+ILS) to solve Stochastic Combinatorial Optimization Problems. We will discuss the advantages and disadvantages of these extensions and present some applications, including real ones in areas like Supply Chain Management, Economic Development or Health Care. Finally, future research topics will be presented.

Transmissão em direto via Zoom.

13h00-14h00
CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica / CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Fotografia de investigador, acompanhada do título do evento

Um dia dedicado à promoção da oferta formativa de mestrados e pós-graduações de Ciências.

Vem desenvolver a tua expressão oral com o auxílio de exercícios teatrais.

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Francisco Dionísio (EE-cE3c).

Solid Earth Seminar, por Henrique Duarte (Geosurveys, Consultores em Geofísica).

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Marjolein Dijkstra (Utrecht University, The Netherlands).

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Simone Di Marino (Università di Genova).

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

O principal objetivo deste evento consiste em dotar e atualizar os formandos para as características comportamentais da Perturbação do Espectro do Autismo, assim como para o impacto desta nas diferentes áreas da vida do estudante do Ensino Superior.

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Daniele Molinini (CFCUL/GI1).

Logótipo do Voluntariado em Ciências e prazo de candidatura

Candidaturas de 10 a 25 de maio de 2021.

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?