Probability and Statistics Seminar

Applications and Extensions of the Iterated Local Search

Transmissão através de Videoconferência

Por Helena Ramalhinho Lourenço (Universidade Pompeu Fabra, Barcelona).

Iterated Local Search (ILS) is a conceptually simple and efficient well-known Metaheuristic. The main idea behind ILS is to drive the search not on the full space of all candidate solutions but on the solutions that are returned by some underlying algorithm; typically, local optimal solutions obtained by the application of a local search heuristic. This method has been applied to many different optimization problems having more than 10,000 entries in Google Scholar. In this talk, we will review briefly the ILS method emphasizing the extensions of ILS. We will describe three relevant types of extensions: the hybrid ILS approaches combining ILS with other metaheuristics and/or exact methods; the SimILS (Simulation+ILS) to solve Stochastic Combinatorial Optimization Problems. We will discuss the advantages and disadvantages of these extensions and present some applications, including real ones in areas like Supply Chain Management, Economic Development or Health Care. Finally, future research topics will be presented.

Transmissão em direto via Zoom.

13h00-14h00
CEMAT - Centro de Matemática Computacional e Estocástica / CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Imagem ilustrativa da sessão

Sessão de homenagem no âmbito da 13.ª Reunião Anual da APG - Associação Portuguesa de Geólogos.

Título, data, orador e localização do evento

RSS Meetup, por Pedro Rocha (NOVA LINCS, FCT/NOVA).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Gil Santos  (CFCUL/GI2).

In this talk, we will explain some of the methods available for estimating reliable bird vocal activity rate from sound recordings, at individual (i.e. how long individuals need to be monitored) and at population level (number of individuals to record or number of recording days required).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Tiziana Di Lorenzo (PhD in Groundwater Ecology, Permanent Researcher at the IRET-CNR, Research Institute on Terrestrial Ecosystems of the National Research Council of Italy).

Evelhecimento ativo

webinar Desafios do Envelhecimento @ULisboa constitui o primeiro de vários encontros do grupo transversal de envelhecimento da redeSAÚDE da Universidade de Lisboa.

Colóquio de Matemática, por Teresa Monteiro Fernandes (Departamento de Matemática | Ciências ULisboa).

O curso visa apresentar uma série de perspetivas sobre o desenvolvimento conceitual da estatística e sobre o uso de inferências e modelos estatísticos nas ciências empíricas.

Sessão de boas-vindas

A sessão de boas-vindas decorre no dia 01 de outubro, no Grande Auditório de Ciências.

Cartaz de apresentação da iniciativa

Young Inventors Prize / European Inventor Award: candidaturas até 01 de outubro de 2021.

Mapa antigo

Workshop internacional associado ao projeto Medea-Chart.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de várias informações úteis

Um curso dirigido ao público em geral e a estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Pormenor da capa do livro de banda desenhada "O jogo das alterações climáticas"

Lançamento de livro de banda desenhada, da autoria de Bruno PintoQuico Nogueira e Nuno Duarte.

Imagem ilustrativa do FICA - Festival Internacional de Ciência

Ciências ULisboa está fortemente representada neste evento, com dezenas de atividades ao longo dos seis dias de Festival.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 30 de setembro de 2021.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

The course SoilEco aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

In this course, we promote a multidisciplinary approach presenting the most recent findings on the topic and challenging the traditional way of considering symbiotic associations as exceptions and not as the rule.

The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.