Conferência

Unearthing the activities and contributions of women instrument makers (17th-19th centuries)

Videoconferência

Por Gloria Clifton (Royal Museums Greenwich).

Adapted from a talk given in Athens, in September 2022, during the Scientific Instrument Commission (SIC) Symposium, in this CIUHCT conference Gloria Clifton reflects on the hidden role of women in the scientific instrument trades. It is difficult to identify women working in those trades or to know how many there were. There are passing references in historical sources to women being involved in instrument-making in the past, but they are few and far between. The best known examples are Sarah Dollond, who married Jesse Ramsden, and who, according to a letter written by João Jacinto de Magalhães in 1775, worked on Ramsden’s first dividing engine, and Mary Senex, the globe maker, whose letter to the Royal Society in 1749 was published in their Transactions. Trade directories from the later eighteenth and nineteenth centuries occasionally list women under the headings for mathematical instrument makers, opticians and related trades. In this conference Gloria Clifton will examine what other sources can be consulted and brought together to form a fuller picture of the numbers of women working in the scientific instrument trades and the ways in which they were involved.

About the Speaker: Gloria Clifton is Curator Emeritus of the Royal Museums Greenwich. She published the influential – a standard reference to this day – Directory of British Scientific Instrument Makers, c. 1550 – 1851 (‎Philip Wilson Publishers, 2003) and continues to research makers and to add material to the database of makers, extending to 1914. A research collaboration between Greenwich, the Universities of Cambridge and Sussex, and National Museums of Scotland, hopes eventually to make this publicly accessible.

Transmissão via Zoom (pw: 143523).

CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia
Pormenor de homem a folhear um livro

M50 - Programa de Formação Universitária para Maiores de 50 anos.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Pedro Jorge (Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, and Centro de Fotónica Aplicada do INESC TEC, Portugal).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Seminário de Pós-graduação (Doutoramento em Biologia), por Diogo Roque.

Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Carlota Andrés  (LIP).

Hi-Phi Seminar, por Ana Simões (CIUHCT/Ciências) e Ana Matilde Sousa (CIEBA/FBAUL).

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações, agora também no Algarve.

Título/data/local do evento, logótipo do projeto e fotografia da oradora

Seminário TWIN2PIPSA, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Mathematical Logic Seminar, por Maria Osório Costa (CMAFcIO, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Theory of Computing Seminar, por Mateusz Skomra (LAAS/CNRS).

Seminário Conjunto CFCUL / Rede Ibérica de Filosofia das Ciências, por Saúl Pérez-González (Universidad de Valencia).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Susana Martins.

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Pormenor de robô

Nesta sessão, serão descritos os funcionamentos dos vários mestrados, as suas estruturas curriculares, e os horizontes profissionais que oferecem.

CIUHCT Distinguished Lecture, por María M. Portuondo (Johns Hopkins University).

Título/data/local do evento e logótipos dos organizadores

O Departamento de Matemática e o Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada associam-se às celebrações do Dia Internacional da Matemática.

Título/data do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Pier Luigi Pireddu (CIUHCT - ULisboa).