Mathematical Cultures Seminar

Changing approaches to equations in Cardano’s works

Proportions, shapes, substitutions

Videoconferência

Por Sara Confalonieri (HPS, Université Paris Cité & SPHERE, CNRS).

Transmissão via Zoom (password: MC2022).

Cartaz do evento

In recent studies ‘mathematical culture’ has been referred to with increasing frequency. However, the attempts to characterize a notion of mathematical culture have shown that it is difficult to find a notion that proves of general validity, or that enjoys general acceptance. Simultaneously, they show that scholars now agree to analyze mathematical knowledge, as a social product, in connection to the context(s) in which it is produced, expressed, used and transmitted. In this cycle of seminars we shall not adopt one notion of mathematical culture from the start. Rather, we propose to look at three pivotal dimensions to provide a framework for such a notion: the intellectual, the formal and the social dimensions. We see these three dimensions as multifaceted and intertwined when we examine the way in which mathematics unfolds (diachronically and synchronically). Using different case studies, the seminars will discuss their dynamic relations.

14h00-16h00
CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / CIUHCT - Centro Interuniversitário de História da Ciência e da Tecnologia

Lisbon Webinar in Analysis and Differential Equations, por Edgard Pimentel (Universidade de Coimbra).

Lecture Course, por Herwig Hauser (Faculty of Mathematics, University of Vienna).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Abreu (LIP / IST).

Titulo, dia, hora, local do evento e fotografia do orador

Encontro Scientia, por Sergio Chozas (cE3c - Environmental Stress & Functional Ecology).

Mathematical Logic Seminar, por Ana Borges (University of Barcelona).

Banner do evento, incluindo titulo/dia/hora/local e fotografia de passageiros de transportes públicos

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Título do evento, inserido em composição de imagens alusivas ao cérebro e a puzzles

Um curso interdisciplinar dirigido a todos os que tenham interesse nas áreas de Neurociências e Filosofia.

Logótipo da ULisboa, sobre um fundo escuro e ondas sonoras

Submissão de propostas até 06 de fevereiro de 2023.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

Este Workshop tem como objetivos divulgar a política de criação de materiais didáticos de Ciências ULisboa, bem como saber identificar e utilizar as licenças Criative Commons.

Este Workshop tem como objetivo dar a conhecer os Recursos Educacionais Abertos e como tirar proveito desse recurso.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Titulo, dia, hora e local do evento, acompanhados de fotografias dos oradores

O que acontece quando os temas comentados nos media são controversos e os/as investigadores/as sofrem comentários negativos nos media ou online, ou mesmo ameaças? O que pode ou deve o investigador fazer? E como podem também apoiá-lo a sua instituição e os comunicadores que com ele/a trabalham?

Reflexo do pôr-do-sol nas águas do rio Tejo

Call for Proposals: Multi-Year Projects and Events.

Título, data, hora, local e logótipos das entidades promotoras do evento

In this panel discussion we will compare scientific research processes in Portugal and the US.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

Estudante a trabalhar em frente ao computador

A ULisboa irá atribuir 30 bolsas de doutoramento no âmbito da European University Unite!

A 19 de abril de 2023 celebra-se o 112.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

This year our motto is "Reinventing Science, for yourself and others”.

BioISI Research Seminar, por Margarida Gama-Carvalho (BioISI/Ciências ULisboa).

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.

Logótipo do evento

The Symposium will gather the latest research on changes in marine connectivity under anthropogenic pressures.