Neurosciences and Neuromodeling Seminar cycle (Master programme in Biomedical Engineering and Biophysics)

Building usable interactive systems for accessibility and healthcare

Sala 6.2.56, Ciências ULisboa

Por Tiago Guerreiro (Ciências ULisboa, LASIGE).

The advances in computing and sensing technologies, along with the capabilities to process and infer information from them, have not been accompanied by similar-paced developments on end-user tools. Scientific databases are filled with new possibilities for monitoring and predicting diseases, but clinicians (and patients) see slow and poor advances in what is provided for their practice and daily lives. In this talk, I will provide a broad overview of my group's work on working closely with people to build interactive systems that fit their abilities and day to day needs (in accessible computing and digital healthcare). Particularly, I will present the research we have been doing embedded in clinical environments co-designing usable technologies for clinical practice. Alongside this, I will argue that this user-centered multidisciplinary effort makes both parts (technology and clinical) more equipped to discuss new designs and move research forward in a way that is grounded on experience. Lastly, I will present what we have learned from empowering clinicians with the tools to author their own data collection procedures, towards the democratization of digital healthcare.

Bio: Tiago Guerreiro is an Assistant Professor at Universidade de Lisboa (Faculdade de Ciências) and a researcher at LASIGE. His main areas of expertise are HCI, Pervasive Healthcare, and Accessible Computing. His research is focused on improving health and accessibility through technology, following a user- and data-driven approach, pillared by deploying and assessing technological artifacts in-the-wild. In these areas, he published 100+ peer-reviewed papers. He received awards for 10+ papers and an ACM Best of Computing award in 2016. He is Editor-in-Chief for ACM Transactions on Accessible Computing and was ACM ASSETS 2020 General Chair. He was an invited expert supporting the European Commission in implementing the Web Accessibility Directive. He is the president of his institution’s Ethics Review Board, the coordinator of LASIGE’s research line on Accessibility and Aging, and a member of the coordination board of the Data Science Master at FCUL. He leads the Tech&People lab (https://techandpeople.github.io).

Pormenor de homem a folhear um livro

M50 - Programa de Formação Universitária para Maiores de 50 anos.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Pedro Jorge (Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, and Centro de Fotónica Aplicada do INESC TEC, Portugal).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Carlota Andrés  (LIP).

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações, agora também no Algarve.

Hi-Phi Seminar, por Ana Simões (CIUHCT/Ciências) e Ana Matilde Sousa (CIEBA/FBAUL).

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Título/data/local do evento, logótipo do projeto e fotografia da oradora

Seminário TWIN2PIPSA, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Mathematical Logic Seminar, por Maria Osório Costa (CMAFcIO, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Theory of Computing Seminar, por Mateusz Skomra (LAAS/CNRS).

Seminário Conjunto CFCUL / Rede Ibérica de Filosofia das Ciências, por Saúl Pérez-González (Universidad de Valencia).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Susana Martins.

Pormenor de robô

Nesta sessão, serão descritos os funcionamentos dos vários mestrados, as suas estruturas curriculares, e os horizontes profissionais que oferecem.

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Título/data/local do evento e logótipos dos organizadores

O Departamento de Matemática e o Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada associam-se às celebrações do Dia Internacional da Matemática.

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Mão humana a interagir com um ecrã virtual

Novos prazos de submissão de candidaturas a projetos IC&DT e PeX.

Fotografia de participantes numa anterior edição da Jobshop Ciências

O maior evento de empregabilidade de Ciências, a decorrer nos dias 09 e 10 de abril.

23 de abril de 2024 assinalamos o 113.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!