Seminário

Applying generalized linear models to estimate group size and improve Blainville's beaked whale abundance estimation

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Patrícia Jorge (DEIO, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Blainville’s beaked whales (Mesoplodon densirostris, Md) are known to associate in groups, exhibiting metronomic dive behaviour. They tend to vocalize via echolocations only during deep foraging dives using broadband clicks. Using Md click data collected on AUTEC (Atlantic Undersea Test and Evaluation Center) hydrophones, a method for estimating Md abundance is presented. The proposed approach extends previous methods developed by Moretti et al. (2010) and DiMarzio et al. (2008). Instead of considering an estimated average group size value based on literature, the size of each group will be estimated considering variables derived from the acoustic data, via a generalized linear model. There is an indication that the most important variable to explain group size happens to be the click rate. A bootstrap was then applied to propagate the variance in the model of group size thorough the estimates of variance of density per day. The results from this study, conjugating with previous and future studies,will allow a better understanding of this species behaviour in order to monitor mobility patterns.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa
Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Deadline for Applications: November 22nd, 2019.

André Filipe Pereira Rodrigues defende a tese "Human-powered smartphone assistance for blind people".

Por Pedro Freitas (DHFC - Ciências ULisboa e CIUHCT - ULisboa).

A razão de ouro - uma perspetiva histórica

Fotografia de um docente no contexto de uma aula

Neste workshop iremos abordar esta nova abordagem que aplica os mesmos fundamentos do Flipped classroom - já confirmados pela investigação como tendo benefícios na aprendizagem - à dinâmica da sala de aula, sem trabalho autónomo extra-aula para os alunos.

Joana Madeira Hancock defende a tese "The sea turtles of São Tomé and Príncipe: Ecology, genetics and current status of distinct species nesting on an oceanic archipelago".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título

Concerto solidário, pelo Coro do Grupo Desportivo do Banco de Portugal e pelo Banco de Sons, com a possibilidade de serem efetuados donativos a favor da

Satélites de Júpiter: Um projeto de astronomia experimental histórica I

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Imagem ilustrativa do ciclo de conferências, acompanhada do respetivo programa

No âmbito dos 500 anos da viagem de Fernão de Magalhães e da eleição de Lisboa como capital europeia verde em 2020, o Instituto de Estudos Académicos Adriano Moreira organiza um ciclo de conferências, de entrada livre, dedicado à "Sustentabilidade do Homem no planeta Terra

Luís Filipe Rodrigues Batista defende a tese "Structure and tectonics of the crust and Moho discontinuity of the Gloria Fault and Terceira Rift (S. Miguel) along the Nubia-Eurasia plate boundary".

Curso de introdução ao software R, lecionado em 4 módulos a decorrer nos dias 28 de janeiro e 4, 11 e 18 de fevereiro.

Programa:

Ana Sofia Ribeiro de Oliveira defende a dissertação "How high and low nesting season densities affect the patterns of nest site preferences and nest site fidelity of Caretta caretta, on Maio island, Cape Verde".

Vanessa Sofia Alegria Mendonça defende a tese "Functioning of coastal food webs - intertidal rock pools as a case-study".

Título do evento, sobre uma fotografia de uma aluna a utilizar binóculos

A Universidade de Lisboa preparou diversas atividades para te ajudar a perceber qual o teu futuro profissional. Vem descobrir a ULisboa!

Mesa redonda com a participação de Ana Margarida Nunes (CIUHCT), Cristina Luís (CIUHCT), Davide Vecchi (CFCUL, GI2), Lorenzo Baravalle (CFCUL, GI2), Mara Almeida (CFCUL, GI3), Maurizio

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações diversas (título, orador, dia, hora e local)

Apresentação por Bruno Jacinto (CFCUL) no âmbito do “Reasoning Seminar” do CFCUL.

Organização: António Zilhão (CFCUL).

Joana Maria dos Reis Franco Cruz defende a tese "Copepod communities and secondary production in Portuguese coastal waters".

Fotografia de alunos

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

Days in Logic will take place in Lisbon (FCUL) in January 30 and 31 and in the morning of February 1, 2020.

Logótipo Portugal 2020, sobre um fundo branco

No âmbito do Portugal 2020 encontra-se a decorrer o prazo de candidatura ao Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Tecnológico (SI I&DT) para projetos a desenvolver em Copromoção no âmbito da I&D Empresarial.

Por Gonçalo Oliveira (Universidade Federal Fluminense - UFF).

David García-García defende a tese "Schur Averages in Random Matrix Ensembles".

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

Catarina Almeida de Albuquerque defende a dissertação "Detection and characterization of Dichelobacter nodosus from sheep with different clinical manifestations of Ovine Footrot".