Mathematical Cultures Seminar

The Mathematical Cultures of Alfonsine Astronomers

Transmissão através de Videoconferência

Por Matthieu Husson (History of Astral Sciences team at SYRTE laboratory, Paris Observatory).

Transmissão via Zoom (password: MC2022).

In recent studies ‘mathematical culture’ has been referred to with increasing frequency. However, the attempts to characterize a notion of mathematical culture have shown that it is difficult to find a notion that proves of general validity, or that enjoys general acceptance. Simultaneously, they show that scholars now agree to analyze mathematical knowledge, as a social product, in connection to the context(s) in which it is produced, expressed, used and transmitted. In this cycle of seminars we shall not adopt one notion of mathematical culture from the start. Rather, we propose to look at three pivotal dimensions to provide a framework for such a notion: the intellectual, the formal and the social dimensions. We see these three dimensions as multifaceted and intertwined when we examine the way in which mathematics unfolds (diachronically and synchronically). Using different case studies, the seminars will discuss their dynamic relations.

14h00-16h00
CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / CIUHCT - Centro Interuniversitário de História da Ciência e da Tecnologia
Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.