Nonstationary and Uncertainty of Extreme Hydrological Events

Sala 6.4.30, FCUL, Lisboa

Por Artur Tiago Silva (CERIS, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Due to the increasing consensus on the impacts of climate change and variability on the frequency of hydrological extremes, scientific advancements on dealing with hydrological change are required. The objective of this work is to develop and build upon existing analysis frameworks for modeling floods under nonstationarity while critically assessing the implications of these techniques for hydrological science and practice and, concomitantly, to develop research on possible climate-flood links.  The research is supported by two main case studies. In the first one, an exploratory analysis of flood occurrence rates in 10 Portuguese catchments reveals that the years with fewer floods tend to happen when the winter North Atlantic Oscillation index is in its positive phase and vice-versa. The second case study focuses on the Itajaí-açu River in Southern Brazil, which has a long history of extreme floods. Results show statistically significant and complex dependence relationship between the flood regime and the El Niño - Southern Oscillation (ENSO).

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Criado no seguimento do ciclo de oficinas Leguminosas no Ponto!, este livro  representa o culminar de um ano de consciencialização coordenado pelo MUHNAC-ULisboa para os benefícios e potencialidades das leguminosas secas em Portugal e no mundo.

Marta Carrilho defende a dissertação "Development of an Exoskeleton Model in a Neurorehabilitation Perspective".

Por Bruno Sousa (University of Cincinnati).

Catarina Pereira Rodrigues da Venda defende a dissertação “Análise da presença de variáveis mediadoras”.

Por Jean-Éric Pin (Institut de Recherche en Informatique Fondamentale, CNRS et University Paris-Diderot).

André Lourenço Gonçalves defende a dissertação "Inclusion of biology in treatment planning for proton therapy".

Tomás Ferreira defende a dissertação "Computer aided method for 3D assessment of the lower limb alignment for orthopedic surgery planning".

The aim of this mini-symposium is to promote interactions among students, teachers and researchers.

O horário de atendimento ao público de algumas unidades será alterado durante o período do Natal e Ano Novo:

Ivana Bosnic Coelho defende a tese "Nearshore sedimentary dynamics in a wave-dominated coast".

Patrícia de Jesus Gonçalves defende a tese "Structure and biology of the southern component of blue whiting (Micromesistius poutassou) population in Northeast Atlantic".

De 1 a 31 de dezembro, candidate-se a um período de estudos ou estágio.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2018.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento prolongadas até 08 de janeiro de 2018.

A Universidade de Lisboa promove mais um concurso para a atribuição de Bolsas de Doutoramento.

Formalize a sua candidatura de 12 de dezembro de 2017 a 09 de janeiro de 2018.

Por Liliana Apolinário (LIP, IST).

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.