Palestra

Rethinking "behaviour change" for greater environmental sustainability

Transcending ineffective individualistic strategies through Social Practice Theory and the Model of Recursive Cultural Adaptation

Sala 2.2.21, Ciências ULisboa
Banner do evento

Por Geoff Binder (Lecturer Sustainability & Behaviour Change Science, University of Melbourne).

"Behaviour change" has become a holy grail. Many governments and non-government organisations pursue the changes necessary in human behaviour to shift us away from the climate catastrophe, species extinction and other environmental impacts that are radically changing the ecology of planet Earth. The overwhelming majority of behaviour change programs target individual’s knowledge and/or values. We tend to rely on the idea that people will change their behaviour if they understand how detrimental or immoral it is. Anyone who has worked on a change program will tell you that these strategies do not work very well, if at all. The academic literature has identified a widespread gap between what people do and what they think (the socalled values/action gap). Paradoxically, while change for greater environmental sustainability seem glacial, when speed is urgently needed, contemporary consumer culture and the information revolution are driving changeatan ever-increasingpace. Furthermore, as COVID-19 demonstrates, we can change our behaviours rapidly in a short period of time. This lecture will present a new way to understand human behaviour and what drives us. Dr Binder will touch on Social Practice Theory and introduce his Model of Recursive Cultural Adaptationto explain why we behave as we do and under what circumstances we might modify a Practice.

Geoffrey Binder teaches Sustainability & Behaviour Change, a multi-and trans-disciplinary subject that he designed for the Master of Environment at the University of Melbourne, Australia, which he has delivered for the last ten years to students across the university. Geoffrey’s PhD research looked at the intersection of existing everyday practices and innovation and how this effected the design and implementation of a “sustainability showcase” master-planned community (8000 houses on Melbourne’s northern fringe). This research led him to develop new theory regarding innovation and behaviour change. These insights inform Geoff’s teaching practice. He also uses these new ideas to help organisations change “the way things are done around here”; assisting them on their sustainability journey. Further information on Geoff’s research can be found at the University's Find an Expert page.


This is an in-person event. If you really (really!) cannot be here, but you want to participate remotely, send an email to ce3cdiv@ciencias.ulisboa.pt.

11h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Earth Systems Seminar, por Ricardo Pereira (GeoBioTec - NOVA FCT, IDL).

Seminário de Investigação Operacional, por Damján Tárkány (Joint work with Luis Gouveia).

Os portadores de Trissomia 21 têm lugar no ensino superior

A participação no debate é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário Doutoral III (Doutoramento em Biologia), por Sofia Mendes.

Nebulosa de Orionte no infravermelho

Serão abordadas todas as áreas da Astronomia e Astrofísica, de forma ligeira mas cientificamente suportada, havendo também uma breve introdução ao uso prático de telescópios.

Chegou o momento ideal para realizar podas em verde e de frutificação - uma técnica fundamental para estimular uma produção abundante de frutos e manter as árvores equilibradas e saudáveis! Ao contrário das podas de inverno, estas intervenções mais suaves permitem orientar o crescimento e favorecer a frutificação ainda no mesmo ano.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Título do evento, sobre imagem abstrata em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos investigadores de CIÊNCIAS premiados!

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Título "Hoje quem manda sou eu" e mapa de Portugal

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa), no âmbito da iniciativa "Hoje quem manda sou eu", promovida pela Ciência Viva.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

A 10.ª edição do Ser Cientista realiza-se entre 21 e 25 de julho - vem investigar connosco!

Pormenor de lâmpada

Candidaturas a decorrer de 01 a 30 de setembro.

Páginas