Palestra

Rethinking "behaviour change" for greater environmental sustainability

Transcending ineffective individualistic strategies through Social Practice Theory and the Model of Recursive Cultural Adaptation

Sala 2.2.21, Ciências ULisboa
Banner do evento

Por Geoff Binder (Lecturer Sustainability & Behaviour Change Science, University of Melbourne).

"Behaviour change" has become a holy grail. Many governments and non-government organisations pursue the changes necessary in human behaviour to shift us away from the climate catastrophe, species extinction and other environmental impacts that are radically changing the ecology of planet Earth. The overwhelming majority of behaviour change programs target individual’s knowledge and/or values. We tend to rely on the idea that people will change their behaviour if they understand how detrimental or immoral it is. Anyone who has worked on a change program will tell you that these strategies do not work very well, if at all. The academic literature has identified a widespread gap between what people do and what they think (the socalled values/action gap). Paradoxically, while change for greater environmental sustainability seem glacial, when speed is urgently needed, contemporary consumer culture and the information revolution are driving changeatan ever-increasingpace. Furthermore, as COVID-19 demonstrates, we can change our behaviours rapidly in a short period of time. This lecture will present a new way to understand human behaviour and what drives us. Dr Binder will touch on Social Practice Theory and introduce his Model of Recursive Cultural Adaptationto explain why we behave as we do and under what circumstances we might modify a Practice.

Geoffrey Binder teaches Sustainability & Behaviour Change, a multi-and trans-disciplinary subject that he designed for the Master of Environment at the University of Melbourne, Australia, which he has delivered for the last ten years to students across the university. Geoffrey’s PhD research looked at the intersection of existing everyday practices and innovation and how this effected the design and implementation of a “sustainability showcase” master-planned community (8000 houses on Melbourne’s northern fringe). This research led him to develop new theory regarding innovation and behaviour change. These insights inform Geoff’s teaching practice. He also uses these new ideas to help organisations change “the way things are done around here”; assisting them on their sustainability journey. Further information on Geoff’s research can be found at the University's Find an Expert page.


This is an in-person event. If you really (really!) cannot be here, but you want to participate remotely, send an email to ce3cdiv@ciencias.ulisboa.pt.

11h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

O Museu Nacional de História Natural e da Ciência da Universidade de Lisboa celebra a Noite Europeia dos Museus (17 de maio) e o Dia Internacional dos Museus (18 de maio). Nestes dias, os Museus abrem as portas e convidam os cidadãos a conhecer os seus acervos, coleções, exposições e atividades.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Bodião-limpador "em ação"

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Beatriz Palinhos Pereira.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Seminário de Lógica Matemática, por Joaquim Waddington (UERJ/UCL).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por John Carter (Mars Express (ESA) - PI OMEGA).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Itamar Oliveira (University of Birmingham).

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Pavilhão de Portugal

22 de maio - na data em que se assinalam 27 anos da abertura da Expo’98, o Pavilhão de Portugal abre as portas do Torreão.

Pintura abstrata azul e rosa

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Technovation Girls Challenge Portugal - Final

Ciências ULisboa recebe 400 participantes para o evento final do Technovation Girls Challenge Portugal.

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Um programa estruturado que combina discussões em grupo, exploração de carreira e workshops informativos, com inscrições até 23 de maio.

Uma oportunidade para fortalecer a cultura de segurança e bem-estar em CIÊNCIAS.

Seminário no âmbito do Doutoramento em Biologia e Ecologia das Alterações Globais, por Pierina Jocelyn Mendoza Yengle.

Logótipo do EVM 2025

O objetivo é proporcionar a estudantes de todo o país - que estejam a concluir o 2.º ou 3.º ano de licenciaturas em Matemática, Física ou áreas afins - a oportunidade de participar num projeto de investigação com a duração de duas semanas - candidaturas até 28 de maio.

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Luís Saraiva (Ciências ULisboa) é o coordenador nacional do evento.

Título/data/local do evento e iconografia representativa de energias renováveis

Inscrições até 16 de maio! Junta-te a esta revolução energética e faz a diferença!

Logótipo Mentimeter

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Neste curso ficarás a saber como te podes tornar um permacultor eficiente, produtivo e consciente! O curso está preparado para iniciantes na prática de permacultura.

Formação - Cultivar em Permacultura.

Páginas