Ciências Research Day

Grande Auditório (3.2.14), Ciências ULisboa
Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day, in which Ciências ULisboa showcases the best science made in this centenary institution!

We invite you to attend the presentations that will take place during the whole day in Auditorium 3.2.14 (Building C3, 2nd floor).

During the lunch time, bring a sandwich and join us on one (or several!) of the activities that will take place. Check the poster session taking place at the C3 Atrium - a valuable networking opportunity which can allow you to forge relationships for future collaborations. Also, participate in the side events related to research in Ciências ULisboa: from astrophysics to statistics, from science management to service provision. We will have from speed-dates with experts to demonstrations with equipment. Check the list of activities below - some require prior registration.

Participation in Ciências Research Day is free, but prior registration is suggested.

“Pitch your science! Boosting Sustainable Development Goals” Initiative

The Faculty of Sciences of the University of Lisbon (Ciências ULisboa) is committed to the Sustainable Development Goals (SDGs). Established in 2015 by the United Nations General Assembly to be achieved by 2030, these are a set of 17 interlinked global goals that "provides a shared blueprint for peace and prosperity for people and the planet, now and into the future".

Does the work you are developing within the scope of your Master's or Doctorate at Ciências ULisboa contribute to the Sustainable Development Goals? Share it with the Ciências community and be candidate to a prize.

Through this initiative, we intend to stimulate science communication in a clear, rigorous, and captivating way, in the context of Sustainable Development Goals.

Applications are submitted individually, until 12 October, in the form of a three-minute pitch in English.

More information available here.

Título/data/local do evento, logótipos da Rede MAR/ULisboa e fotografia de zona costeira

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros?

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.