Mathematical Logic Webinar

A nonstandard model for linear systems with uncertainties

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Imme van den Berg (CIMA, Universidade de Évora).

Abstract: Uncertainties and imprecisions in measurement and calculation are modelled within nonstandard analysis. The approach is asymptotic, taking profit of the existence of infinitesimals and of a large hierarchy of orders of magnitude within the infinitesimals. We do not use groups of functions, like Oh’s and oh’s, but convex groups of real numbers, so-called (scalar) neutrices. They obey algebraic laws not unlike the laws of the real number system itself, modelling error propagation. We study systems of linear equations, treating imprecisions individually by neutrices, both in the coefficients and the right-hand side. The algebraic laws are strong enough for defining the usual concepts of linear algebra and applying general solution methods, like Gauss-Jordan elimination and Cramer’s rule. Solution sets are intermediate between points and linear subspaces, based on neutrices with a well-defined higher dimension.

Joint work with Nam Van Tran, Ho Chi Min City University of Technology and Education, Vietnam, and Júlia Justino, Instituto Politécnico de Setubal.

Zoom Meeting | ID da reunião: 890 8479 3299 - Senha de acesso: 409604

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Daphne Klotsa (Department of Applied Physical Sciences, The University of North Carolina at Chapel Hill).

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Nuno Rodrigues (LASIGE, DI-FCUL).

PhD in Informatics Seminar, por Fernando Alves.

Encontro Scientia, por William Carvalho (Professor Convidado - Faculdade de Ciências Biológicas e Ambientais, Universidade Federal da Grande Dourados, Mato Grosso do Sul).

Ponte sobre o Tejo

Na Feira Virtual: Viva Portugal, através de chat ou videochamada, os candidatos terão a oportunidade de descobrir a ULisboa, falar com os seus representantes e receber resposta personalizada a todas as questões.

Probability and Statistics Seminar, por Helena Ramalhinho Lourenço (Universidade Pompeu Fabra, Barcelona).

Por Nicola Fusco (Università di Napoli "Federico II") e Riccardo Scala (Università degli Studi di Siena).

Geometry Webinar, por Pierre Schapira (Professor emeritus Sorbonne University).

Imagem ilustrativa dos evento

Um inovador evento de recrutamento e networking!

Mapa de Portugal e informações sobre os Censos 2021

Os Censos 2021 estão aí! Esteja atento à sua caixa de correio.

Imagem ilustrativa da ação de formação

Formação de Comunicação em Ciência(s), por Rita Ferreira (InnovPlantProtect, Gestora de Comunicação / NOVA FCSH-ITQB NOVA, Mestranda / Rede SciComPt, sócia).

This course aims to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R

This course aims to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?

Representação da cidade de Lisboa, acompanhada do título da conferência

The 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Welcome to an unique silicon for photovoltaics event in Lisbon!

Logótipo da Unite!

Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa, com inscrições a decorrer até 15 de maio de 2021.