TWIN2PIPSA Expert Seminar

Use of tau-specific single domain antibodies to inhibit tau aggregation nucleation and seeding in neurodegenerative diseases

Auditório da FCiências.ID, Lisboa

Por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

In neurodegenerative diseases, it is hypothesized that aggregation-prone proteins may have prion-like properties. This hypothesis refers to the ability of certain neuronal proteins to misfold and propagate this misfolding by seeding soluble homotypic protein aggregates in a manner similar to prions. This ability is associated with transcellular propagation of proteins along functional brain networks. This process can lead to the formation of pathological protein aggregates, such as tau filaments in neurofibrillary tangles (NFTs), commonly observed in diseases such as Alzheimer's disease (AD) and other tauopathies. In this context, a family of novel single-domain antibody fragments, or VHHs (variable domain of the heavy-chain of the heavy-chain only antibodies), directed against tau protein have been selected to develop new research tools and evaluate their therapeutic potential to inhibit tau aggregation, seeding and/or spreading capabilities.

TWIN2PIPSA twining project (coordinated by Cláudio M. Gomes)

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Apresentação dos trabalhos desenvolvidos no âmbito do programa Estágios de Verão CEAUL - Sê Investigador.

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.