Boot.EXPOS: Past, Present and Future

Sala 6.4.31, FCUL, Lisboa

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

The search for the future is an appealing challenge in time series. The diversity of forecasting methodologies is inevitable and is a topic still in expansion. Exponential smoothing methods (EXPOS) are the launch platform for modelling and forecasting and through bootstrap, several sample paths for a time series are simulated. Since its beginning, Boot.EXPOS algorithm has shown promising results when combining exponential smoothing and bootstrap (Cordeiro & Neves, 2009, 2010, 2013, 2014).

Satellite Remote Sensing (RS) data are widely used for the environmental monitoring of the Earth. The study, analysis and interpretation of satellite-derived data are based on statistical techniques for dependent data. The decomposition of RS time series into seasonal, trend and irregular components is commonly used in this research field. In Cristina et al. (2016), st.fit() selects the best Seasonal-Trend decomposition by Loess (STL) for each combination of the seasonal and trend smoothing parameters, based on an error measure. In the case of an uncorrelated irregular component, the forecast of the STL will rely on the forecast of trend and seasonal components obtained through the Boot.EXPOS. This work presents an overview of the Boot.EXPOS and its new challenges.

(This is a joint work with Professor Manuela Neves - CEAUL and Instituto Superior de Agronomia, Universidade de Lisboa and Sónia Cristina - CIMA, Universidade Algarve and Sagremarisco Lda).

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa | Candidaturas até 21 de dezembro de 2018.

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.