Conferência

Evolution and ecology of a Drosophila-Spiroplasma defensive symbiosis

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

By Steve Perlman (University of Victoria, Canada).

Multicellular organisms commonly harbour microbes that protect them against natural enemies, and these defensive symbionts are important players in host-parasite evolution and ecology. We have been studying a symbiosis between Drosophila flies and a maternally inherited bacterial endosymbiont called Spiroplasma that protects against infection by parasitic nematodes and parasitic wasps. Protection appears to involve toxins called ribosome-inactivating proteins (RIPs). Spiroplasma genomes encode a diverse repertoire of RIP toxins, and we speculate that toxin diversity and evolution play an important role in specificity against different enemies.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Research at the Faculty of Sciences

Live streaming from 9.30 am on 27 October.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Evento adiado para data a anunciar.

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Solid Earth Seminar, por Chiara Civiero (Dublin Institute for Advanced Studies, DIAS, Ireland).

Data Science Seminar, por Charles Mignon (BNP Paribas).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem de arquivo da Ponte sobre o Tejo

In 2021, the 19th Annual Conference of T2M will happen from 3 to 5 November, under the main theme “Mobilities in Transition: Circulation, Appropriation, Globalization”.

Como compatibilizar a erradicação da fome e com a sustentabilidade do planeta? Quais os recursos capazes de garantir, no futuro, uma alimentação saudável? Qual o papel da Ciência na pesquisa de soluções capazes de dar resposta a estes desafios?

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Logótipos do evento e das entidades organizadoras

Um espaço de capacitação e debate para partilha de ideias, iniciativas emergentes, projetos e boas práticas de suporte à gestão de dados de investigação, com inscrições até 19 de novembro.