Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga

Astrology and the Astrolabe

Videoconferência

Por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Although the astrolabe is now commonly presented as an instrument to tell time, in historical sources the determination of the ascendant is as important, if not a more fundamental operation. The ascendant is only the first step in the astrolabe’s astrological role across a variety of languages and cultures. In this paper I examine some of the specific adaptations designed to enhance the astrological capacity of the instrument, focusing on late medieval and early-modern Europe, but drawing on wider evidence as well. I will particularly show how the astrolabe was simplified for astrological use, and that astrology therefore had the same instrumental trajectory as the arts of navigation and surveying in the Renaissance. Its alignment with these exoteric disciplines underlines the extent to which, rather than being bracketed as occult, astrology was treated simply as another of the mathematical arts whose practice and material culture were being dramatically redeveloped during the 16th century.

About the speaker: Stephen Johnston became Senior Research Curator at the History of Science Museum in 2022. From 2018-2022 he was Head of Research, Teaching and Collections at the History of Science Museum, having first joined the Museum as Assistant Keeper in 1995. He has curated exhibitions on a broad range of themes within the history of science, from Al-Mizan: Sciences and Arts in the Islamic World (2010) to Geek is Good (2014). Previously he was a curator and special projects officer at the Science Museum London. He studied History and Philosophy of Science at both undergraduate and graduate level at the University of Cambridge, completing his doctorate on Elizabethan practical mathematics under the supervision of Jim Bennett.

CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Apresentação dos trabalhos desenvolvidos no âmbito do programa Estágios de Verão CEAUL - Sê Investigador.

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.