Mathematical Logic Webinar

On Weyl's predicative concept of set

Videoconferência

Por Laura Crosilla (University of Oslo).

In the book Das Kontinuum (1918), Hermann Weyl presents a coherent and sophisticated approach to analysis from a predicativist perspective. In the first chapter of (Weyl 1918), Weyl introduces a predicative concept of set, according to which sets are built 'from the bottom up' starting from the natural numbers. Weyl clearly contrasts this predicative concept of set with the concept of arbitrary set, which he finds wanting, especially when working with infinite sets. In the second chapter of Das Kontinuum, he goes on to show that large portions of 19th century analysis can be developed on the basis of his predicative concept of set. Das Kontinuum inspired fundamental ideas in mathematical logic and beyond, such as the logical analysis of predicativity of the 1950-60's, Solomon Feferman's work on predicativity and Errett Bishop's constructive mathematics. The seeds of Das Kontinuum are already visible in the early text (Weyl 1910), where Weyl, among other things, offers a clarification of Zermelo's axiom schema of Separation. In this talk, I examine Weyl's predicative concept of set in (Weyl 1918) and discuss its origins in (Weyl 1910).

Bibliography:

• Weyl, H., 1910, Über die Definitionen der mathematischen Grundbegriffe, Mathematischnaturwissenschaftliche Blätter, 7, pp. 93-95 and pp. 109-113.
  • Weyl, H., 1918, Das Kontinuum. Kritische Untersuchungen über die Grundlagen der Analysis, Veit, Leipzig. Translated in English, Dover Books on Mathematics, 2003.

Transmissão via Zoom.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Título do evento, sobre uma composição de imagens relacionada com o cérebro humano e a área da saúde

Este workshop pretende estimular a discussão sobre como melhorar o uso de dados para melhorar a tomada de decisão no contexto das doenças neurodegenerativas.

Título do evento e fotografia do homenageado

O Pavilhão do Conhecimento celebra a vida e a extensa obra do reconhecido geólogo.

Título "M23 2023/24", inserido em fotografia de alunos da ULisboa

Um evento a decorrer online no dia 01 de fevereiro de 2023.

Titulo, dia, hora, local do evento e fotografia do orador

Encontro Scientia, por Sergio Chozas (cE3c - Environmental Stress & Functional Ecology).

Lisbon Webinar in Analysis and Differential Equations, por Edgard Pimentel (Universidade de Coimbra).

BioISI Research Seminar, por Margarida Gama-Carvalho (BioISI/Ciências ULisboa).

Lecture Course, por Herwig Hauser (Faculty of Mathematics, University of Vienna).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Abreu (LIP / IST).

Mathematical Logic Seminar, por Ana Borges (University of Barcelona).

Banner do evento, incluindo titulo/dia/hora/local e fotografia de passageiros de transportes públicos

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Título do evento, inserido em composição de imagens alusivas ao cérebro e a puzzles

Um curso interdisciplinar dirigido a todos os que tenham interesse nas áreas de Neurociências e Filosofia.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

Logótipo da ULisboa, sobre um fundo escuro e ondas sonoras

Submissão de propostas até 06 de fevereiro de 2023.

Este Workshop tem como objetivos divulgar a política de criação de materiais didáticos de Ciências ULisboa, bem como saber identificar e utilizar as licenças Criative Commons.

Este Workshop tem como objetivo dar a conhecer os Recursos Educacionais Abertos e como tirar proveito desse recurso.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Titulo, dia, hora e local do evento, acompanhados de fotografias dos oradores

O que acontece quando os temas comentados nos media são controversos e os/as investigadores/as sofrem comentários negativos nos media ou online, ou mesmo ameaças? O que pode ou deve o investigador fazer? E como podem também apoiá-lo a sua instituição e os comunicadores que com ele/a trabalham?

Reflexo do pôr-do-sol nas águas do rio Tejo

Call for Proposals: Multi-Year Projects and Events.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

A 19 de abril de 2023 celebra-se o 112.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

This year our motto is "Reinventing Science, for yourself and others”.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.