Encontros Scientia

What (else) can scientists do to fight the biospheric emergency?

Sala 2.2.14, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)
Título do evento e fotografia dos oradores

Por João CarvalhoTeresa Santos (cE3c - Evolutionary Genetics).

Life scientists, particularly biologists, have long acknowledged and alerted society to the devastating effects of the biospheric emergency. Decades of scientific research have accumulated a wealth of evidence that points to the same conclusion: our current economic and political structures have an increasingly devastating impact on the earth's climate and ecosystems and are thus unsustainable.

However, governments have failed to hear the scientific community’s warnings and take action in order to prevent the situation from getting worse. As such, we are and will continue to observe catastrophic consequences for both humans and the natural world on which we depend.

Here we, as members of the movement Scientist Rebellion, call on life scientists to re-embrace advocacy and activism – which were once hallmarks of academia - in order to highlight the urgency and necessity of systemic change across our societies. We particularly emphasise the need for scientists to engage in nonviolent civil resistance, a form of public engagement which has proven to be highly effective in social struggles throughout history.

Transmissão via Zoom (pw: 897448).

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Título do evento, sobre uma composição de imagens relacionada com o cérebro humano e a área da saúde

Este workshop pretende estimular a discussão sobre como melhorar o uso de dados para melhorar a tomada de decisão no contexto das doenças neurodegenerativas.

Título do evento e fotografia do homenageado

O Pavilhão do Conhecimento celebra a vida e a extensa obra do reconhecido geólogo.

Título "M23 2023/24", inserido em fotografia de alunos da ULisboa

Um evento a decorrer online no dia 01 de fevereiro de 2023.

Lecture Course, por Herwig Hauser (Faculty of Mathematics, University of Vienna).

Lisbon Webinar in Analysis and Differential Equations, por Edgard Pimentel (Universidade de Coimbra).

BioISI Research Seminar, por Margarida Gama-Carvalho (BioISI/Ciências ULisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Abreu (LIP / IST).

Titulo, dia, hora, local do evento e fotografia do orador

Encontro Scientia, por Sergio Chozas (cE3c - Environmental Stress & Functional Ecology).

Mathematical Logic Seminar, por Ana Borges (University of Barcelona).

Banner do evento, incluindo titulo/dia/hora/local e fotografia de passageiros de transportes públicos

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Logótipo da ULisboa, sobre um fundo escuro e ondas sonoras

Submissão de propostas até 06 de fevereiro de 2023.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

Título do evento, inserido em composição de imagens alusivas ao cérebro e a puzzles

Um curso interdisciplinar dirigido a todos os que tenham interesse nas áreas de Neurociências e Filosofia.

Este Workshop tem como objetivos divulgar a política de criação de materiais didáticos de Ciências ULisboa, bem como saber identificar e utilizar as licenças Criative Commons.

Este Workshop tem como objetivo dar a conhecer os Recursos Educacionais Abertos e como tirar proveito desse recurso.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Titulo, dia, hora e local do evento, acompanhados de fotografias dos oradores

O que acontece quando os temas comentados nos media são controversos e os/as investigadores/as sofrem comentários negativos nos media ou online, ou mesmo ameaças? O que pode ou deve o investigador fazer? E como podem também apoiá-lo a sua instituição e os comunicadores que com ele/a trabalham?

Reflexo do pôr-do-sol nas águas do rio Tejo

Call for Proposals: Multi-Year Projects and Events.

Título, data, hora, local e logótipos das entidades promotoras do evento

In this panel discussion we will compare scientific research processes in Portugal and the US.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

A 19 de abril de 2023 celebra-se o 112.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

This year our motto is "Reinventing Science, for yourself and others”.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.