Social Norms And The Complexity Of Human Cooperation

Transmissão através de Videoconferência

Por Francisco C. Santos (Departamento de Engenharia Informática, Instituto Superior Técnico).

Abstract: The prevalence of cooperation among human societies is a puzzle that has caught the eye of researchers from multiple fields. Why is that people are selfless and often incur costs to aid others? Theoretical and experimental works have shown that status and reputations can provide solutions to the cooperation conundrum. These elements are often framed in the context of indirect reciprocity, which constitutes one of the most elaborate mechanisms of cooperation discovered so far. By helping someone, individuals may increase their reputation, which can change the predisposition of others to help them in the future. The reputation of an individual depends, in turn, on the social norms that establish what characterizes a good or bad action. Such norms are often so complex that an individual’s ability to follow subjective rules becomes im portant. Here I will present a mathematical framework - grounded on game theory and stochastic birth-death processes - capable of identifying the key pattern of the norms that promote cooperation, and those that do so at a minimum complexity. This combination of high cooperation and low complexity suggests that simple moral principles, and informal institutions based on reputations, can elicit cooperation even in complex environments.

This is a joint work with Fernando P. Santos (Princeton University) and Jorge M. Pacheco (Universidade do Minho).

Link Zoom: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/94079626733

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT-Ciências | Centro de Matemática Computacional e Estocástica
Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.