Encontros Scientia

Trouble in Paradise - environmental impacts of volcanic activity and land management in the Azores

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa (videoconferência a partir dos Açores)

Maria do Carmo Barreto
Assistant Professor (IERS Group)

Volcanic archipelagos such as the Azores are often “sold” as natural paradises and nature-based activities are the main attractions for visitors. Yet, most of these islands are not exempt from risks that stem either from natural or anthropogenic sources. While short exposure times to these factors may be negligible, this is not the case when we consider resident populations. The IERS group of cE3c, closely working with researchers from the volcanology IVARG center, has been studying the putative effects of natural and anthropogenic environmental changes on human health. Concerning natural impacts, the effects of volcanic origin and residual activity on soil and human health have been studied. The effect of soil management, such as intensive tillage and pesticide use on soil health and composition have also been assessed, and biomarkers indicative of soil health are proposed. Althoug this work is still being carried out, patterns of these impacts stand out which may contribute to informed decision-making by regional authorities and citizens.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
titulo e data do evento

A major vehicle to bring together the national Physical Chemistry community.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.