Cursos avançados cE3c 2020/2021

Soil ecology and ecosystem services

Ciências ULisboa

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliver goods and services for humans. It is striking that all these issues interact around one common resource - SOIL and its biodiversity. While scientists have long recognized soils as living and of central importance to food production, there is now wide appreciation that they are a foundation for human and ecosystem sustainability. The ecosystem services that flow from soils and their biodiversity include soil formation and renewal of its fertility, maintenance of the composition of the atmosphere through carbon storage and greenhouse gas flux, erosion prevention, the regulation of diseases, the decontamination and bio-remediation of toxic chemicals and habitat and food for a variety of wildlife. Additionally, living soil is a global receptacle of genetic diversity that is yet to be fully explored by humans. Despite this, soils are being degraded at high rates. Policy makers are seeking multiple solutions and need reliable scientific information on soils, their biodiversity and the many services they provide, as well as their resilience under the interacting environmental challenges. Thus, the need for improvement basic skills and their utilization on soils is a true challenge throughout Europe.

The advanced course on Soil ecology and ecosystem services (SoilEco) is conceived to give an integrated view of the living component of soils, and its key role on ecosystem functions and processes. Therefore, the course will assess the link between soil biological diversity and ecosystem functions. Relying on different specialists on soil the course is made up of two interrelated strands of work: theoretical and laboratory classes, tuned according to the attendants interests, aiming at the possibility to put in practice their own basic problem on soil ecosystem services.

The course SoilEco aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes. SoilEco will have the participation of some of the most relevant specialists in the field and will enable an ‘hands on’ approach to the study of soil biology and ecology. The course will include both theoretical and practical (laboratory and desk) classes oriented in a problem solving perspective.

More information available here.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Francesco Sciortino (Università di Roma "La Sapienza", Italy).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações importantes

Evento no âmbito da iniciativa Building the Future.

Encontro Scientia, por Noriaki Ohara (Associate professor, Civil and Architectural Engineering , University of Wyoming, USA).

Sessão de esclarecimento e divulgação da Bolsa Fulbright para Investigação com o apoio da FCT.

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Enrico Serra (Politecnico di Torino).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações relevantes

Data Science Talk @ CMUPortugal, por Jamie Callan (Professor and Interim Director - CMU Language Technologies Institute).

Sessão de esclarecimento EU Careers.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data e hora de realização

60 Minutos de Ciência, por Henrique Oliveira (Professor de Matemática do Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa).

Imagem ilustrativa do evento (céu escuro), acompanhada de várias informações (título, data e hora do evento; orador; logótipos das entidades organizadoras)

Ao olharmos para o céu escuro, poderemos pensar que se tivéssemos um telescópio conseguiríamos ver aí muitas coisas belas e surpreendentes. Com um telescópio maior veríamos ainda mais, mas qual será o limite?

Título da iniciativa, sobre uma imagem estilizada de Lisboa (Praça do Comércio)

Candidaturas a decorrer até 30 de janeiro de 2021.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Mathematical Logic Webinar, por Matteo Manighetti (Inria Saclay & LIX, École Polytechnique, Palaiseau, France).

Logótipo do programa Horizonte Europa

Sessão online a decorrer no contexto da Presidência Portuguesa do Conselho da União Europeia.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização

Evento final do projeto europeu PROSEU - PROSumers of the Energy Union: mainstreaming active participation of citizens in the energy transition.

Sessão de esclarecimento e divulgação das Bolsas do Programa Fulbright para Estudantes e Professores Portugueses.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Fotografia de pessoas, acompanhada do título da iniciativa

A ULisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

This course promotes a multidisciplinary approach presenting the most recent findings on the topic and challenging the traditional way of considering symbiotic associations as exceptions and not as the rule.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Fotografia de professor a dar uma aula de ensino superior

Ação de Formação Pedagógica para Docentes.

Páginas