Seminário Permanente de Filosofia das Ciências

"I interact therefore I am": Human becoming in and through social interaction

Videoconferência

Por Dimitris Bolis (CFCUL/GI2, Projeto INTERSELF).

In this talk we will attempt to motivate a systematic shift of focus from being to becoming; in fact, becoming-with. More concretely, leaning on the dialectical method, cultural-historical theory and recent developments of social computational neuroscience, we will discuss human becoming as dialectical attunement, arguing that a multiscale analysis of social interaction might allow us to scientifically reconsider the self, beyond the individual, where it really emerges, unfolds and manifests itself -  in social relationships. In this light, we will describe the dialectical misattunement hypothesis, which views psychopathology as a dynamic interpersonal mismatch, rather than a misfunction of single brains. Then, we will consider an operationalization of these hypotheses through ‘collective psychophysiology’, an empirical framework which aims at measuring and analyzing the multiscale dynamics of social interaction. Deploying this framework, we will empirically demonstrate that real-time dynamics of social interaction do matter in shaping communication, behavior and cognition ‒ even beyond awareness. Here, we will discuss how our results provide an empirical validation to the second-person perspective. Subsequently taking our research out of the lab, we will show that it is primarily the mismatch of autistic traits - not traits per se - which predicts core aspects of interpersonal attunement in real-life social relationships, offering evidence in favor of the intersubjective approach to autism. Concluding, an approach to human becoming in and through social interaction, we will claim, encourages a social change pertinent to various fields of human research and practice, ranging from psychiatry and pedagogy to ethics and artificial intelligence.

Transmissão via Zoom (pw: 437254)

Cartaz do evento

João Luís Cordovil (CFCUL/GI2) e Silvia Di Marco (CFCUL)

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.