Conferência no âmbito do projeto MEDEA-CHART | CIUHCT

Johann Schöner’s Globe of 1523: The Final Resolution of the Crisis in Renaissance Cosmography

Sala 8.2.14, FCUL, Lisboa
Conferência no âmbito do projeto MEDEA-CHART | CIUHCT "Johann Schöner’s Globe of 1523: The Final Resolution of the Crisis in Renaissance Cosmography"

Com Gregory McIntosh (Aluno de Doutoramento da FCUL, MEDEA-CHART/CIUHCT).

Esta palestra é de entrada livre e será proferida em inglês.

ABSTRACT: After the discovery of lands to the West in 1492 and the opening of the sea route to the East in 1498, the great problem facing European geographers, cartographers, and cosmographers was the question of how these western lands related to the eastern shores of Asia, and the related questions of: What is the length of a degree? What is the size of the globe? What is the breadth of the oikumene? What is the distribution of lands and seas over the surface of the globe?

In the first two decades of the 16th century, many differing and conflicting solutions were suggested for answering the question of whether the new lands to the west were part of Asia. Two events occurred, however, in the early 1520s that precipitated a crisis in Renaissance cosmography and cartography, and threw into turmoil all of the hitherto proposed solutions. One event was the publication of the Cartas (Letters) of Hernán Cortés (1485-1547) from Mexico to Emperor Charles V. The other was the return to Spain of the Victoria, the ship that completed the circumnavigation of the globe initially led by Magellan. The previously proposed theories of world geography were incompatible with the new knowledge disclosed by the Cortes letters and the Magellan voyage.

Johann Schöner (1477–1547), German mathematician, geographer, cartographer, astronomer, astrologer, and globe maker, confronted these problems and, by the thoughtful selection of some aspects of the each of the prevalent geographical theories, resolved these issues by combining America with Asia, by equating America with Asia! Historians have tended to view this as a throwback to Columbus’s ideas but, in the context of the geographical and cosmographical theories of the 16th century, what we today might view as Schöner´s mistaken notion was actually an advancement in the European conception of world geography. A few minor modifications were later made to Schöner’s mistaken image of America-as-Asia, leading to our familiar image of the modern world.

ABOUT THE SPEAKER: Gregory McIntosh has a Bachelor in Philosophy with a much diversified professional experience which includes aeronautical engineering, art gallery direction and project managing, and is a well-known author in early modern exploration and cartography, particularly in the Piri Reis map. He is doing research on maps and nautical charts between 13th and 16th century as part of his PhD project.

10h30
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia | projeto MEDEA-CHART

Professor Uwe Täuber, from Virginia Tech, is visiting the Center for Theoretical and Computational Physics (CFTC) for the summer.

Ações de formação em Química

Ação de Formação CCPFC/ACC - 90348/17 - 25h / 1 crédito. Releva para progressão na carreira de Professores do Grupo 510.

De que forma os estudos de primatas e de evolução têm sido usados ao longo da história para reforçar o preconceito e garantir a distinção de ‘raças humanas’?

Sessão sobre Práticas Pedagógicas

A sessão conta com a presença dos docentes de Ciências Carlos AssisCristina Barroso, Cristina Figueiredo, Henrique Cabral e Nuno Matela.

Workshop "Imagem e Identidade em Ciências" (2.ª edição)

A criação e comunicação de uma identidade visual é um fator crucial para quem tenha projetos de base científica ou para quem esteja a dar os primeiros passos com uma startup nestas áreas. 

Por Luís Sanchez (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Ana Sofia da Silva Azevedo defende a dissertação "Dynamic prediction of long-term survival in patients with early-stage breast cancer".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa / Susana Luísa Augusto Esteves.

Por Sergey V. Smirnov (Moscow State University).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

Ricardo Manuel Soares Tojal de Meneses defende a dissertação "Aquisição Portátil de imagem com Visão em Tempo Real para interação Homem-Máquina em Aplicações Móveis".

Climate Change Impacts on Coastal Dunes

Por Daniela Rato (Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa - ICS).

60 Minutos de Ciência "Quanto lixo há na sua praia?"

Esta sessão explora as origens, distribuição e os diversos impactos do lixo marinho e dos microplásticos nos oceanos, quer do ponto de vista económico, quer ecológico e ambiental.

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Pedro Ré (MARE, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa).

MEC2019 - 5.ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira

Este evento pretende ser um fórum de apresentação de trabalhos de investigação relacionados com a morfodinâmica das zonas costeiras, e de discussão de ideias, conhecimento e informação sobre a zona costeira.

 

Datas importantes:

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Dia Europeu da Música em Ciências ULisboa

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, pelos conjuntos 

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

A comunicação é uma ferramenta essencial no Ensino e na relação Docente-Estudante. As estratégias comunicacionais inerentes são várias e compõem um leque variado e indispensável para qualquer interveniente do Sistema Educativo.

Logótipo ERC - European Research Council

Ciclo de sessões de divulgação das oportunidades ERC - European Research Council para 2020.

 

ERC Days @ Porto, 25 e 26 de junho

Por Byungnam Kahng (Department of Physics and Astronomy, Seoul National University).

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

O objetivo deste curso é apoiar o desenvolvimento docente, incentivando a reflexão sobre estratégias de ensino que podem ser utilizadas no ES.

Por Fabio Deelan Cunden (University College Dublin).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

The main goal of this 2-days workshop is to gather  researchers, post-docs and students from all Europe, working on Planetary Science studies to discuss about several topics related with Planetary Atmospheres (including exoplanets), and promote collaborations on the basis

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Marta Macedo (Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa).

Páginas