Mathematical Logic Seminar

What if worlds could vary?

Sala 6.2.33, Ciências ULisboa (com transmissão online)

Por Bruno Dinis (Universidade de Évora).

In this talk I introduce an extension of Hybrid Logic, dubbed VHL, in which quantifier domains (over world and domain variables) may vary from world to world. Relying on a novel notion of prenex form, it is possible to introduce a new form of Skolemization, which is a non-trivial refinement of the usual process. These concepts are strongly dependent on the @ operator, and are therefore referred to as @-prenex normal form, and @-Skolemization.

I give an overview of the steps necessary to prove a Herbrand-like theorem for VHL, stating the equivalence between the satisfiability of a set of formulas and the propositional satisfiability of the ground instances of an @-Skolemized version of these formulas.
(joint work with Diana Costa)

Transmissão via Zoom.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

Mini-Course, por Mahir Bilen Can (Tulane Univ, USA).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Por Omiros Papaspiliopoulos, (Department of Decision Sciences, Bocconi University).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Lisbon AI Seminar, por Klaus Gärtner (CFCUL/RG2).

Lisbon Webinar in Analysis and Differential Equations, por Adán Corcho (Universidad de Córdoba).

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Reasoning Seminar, por Joseph Berkovitz (Institute for the History and Philosophy of Science and Technology and Philosophy Department University of Toronto).

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.

Workshop no âmbito do projeto EVORISE, por Kevin Mitchell (Smurfit Institute of Genetics and Institute of Neuroscience, Trinity College Dublin) e Luís Pessoa (Department of Psychology, University of Maryland).

The topics of the conference include (but are not limited to) classical and quantum integrable systems, complex geometry of moduli spaces, automorphic forms and their applications to number theory.