Encontros Scientia

Assessing the effects of oil pollution using a multiple ecosystem functions approach

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Marco Ferrante (Postdoctoral scholar, Mitrani Department of Desert Ecology, Jacob Blaustein Institutes for Desert Research, Ben-Gurion University of the Negev, Midreshet Ben-Gurion, Israel).

Videoconferência.

The effects of anthropogenic disturbance on ecosystems are traditionally investigated by monitoring changes in the densities of one or few species, which are supposed to sensitively react to the disturbance and signal its effects on the entire ecosystem (i.e. bioindicators). However, the ecological functions (EFs) taking place within ecosystems, which are crucial for their persistence, are not always well described by bioindicators. Therefore, developing monitoring methodologies to directly quantify EFs is necessary to provide quantitative data that are essential for our understanding of ecosystems, and to track their health.

Evrona Nature Reserve (ENR), southern Israel, is a hyper-arid desert ecosystem that has been affected by two large oil spills in 1975 and 2014. Most of the animal community in ENR depends on Acacia trees, which is a keystone genus in this ecosystem. The aim of my current project is to assess the short and long-term effects of oil pollution in ENR by evaluating predation, parasitism, seed predation and herbivory, four crucial EFs in desert ecosystems, on oil-polluted and non-polluted Acacia trees. In this lecture, I will present preliminary results from this ongoing project.

Understanding and quantifying how oil pollution affects both biodiversity and EFs is pivotal to improve monitoring programs and to develop effective strategies to mitigate negative effects. Results from this project will help to evaluate the long- and short-term effects of oil spills, providing complementary and quantitative data that will enhance our understanding of how desert ecosystems respond to anthropogenic disturbance.

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Professor Uwe Täuber, from Virginia Tech, is visiting the Center for Theoretical and Computational Physics (CFTC) for the summer.

Ações de formação em Química

Ação de Formação CCPFC/ACC - 90348/17 - 25h / 1 crédito. Releva para progressão na carreira de Professores do Grupo 510.

De que forma os estudos de primatas e de evolução têm sido usados ao longo da história para reforçar o preconceito e garantir a distinção de ‘raças humanas’?

Sessão sobre Práticas Pedagógicas

A sessão conta com a presença dos docentes de Ciências Carlos AssisCristina Barroso, Cristina Figueiredo, Henrique Cabral e Nuno Matela.

Workshop "Imagem e Identidade em Ciências" (2.ª edição)

A criação e comunicação de uma identidade visual é um fator crucial para quem tenha projetos de base científica ou para quem esteja a dar os primeiros passos com uma startup nestas áreas. 

Por Luís Sanchez (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Ana Sofia da Silva Azevedo defende a dissertação "Dynamic prediction of long-term survival in patients with early-stage breast cancer".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa / Susana Luísa Augusto Esteves.

Por Sergey V. Smirnov (Moscow State University).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

Ricardo Manuel Soares Tojal de Meneses defende a dissertação "Aquisição Portátil de imagem com Visão em Tempo Real para interação Homem-Máquina em Aplicações Móveis".

Climate Change Impacts on Coastal Dunes

Por Daniela Rato (Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa - ICS).

60 Minutos de Ciência "Quanto lixo há na sua praia?"

Esta sessão explora as origens, distribuição e os diversos impactos do lixo marinho e dos microplásticos nos oceanos, quer do ponto de vista económico, quer ecológico e ambiental.

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Pedro Ré (MARE, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa).

MEC2019 - 5.ª Conferência sobre Morfodinâmica Estuarina e Costeira

Este evento pretende ser um fórum de apresentação de trabalhos de investigação relacionados com a morfodinâmica das zonas costeiras, e de discussão de ideias, conhecimento e informação sobre a zona costeira.

 

Datas importantes:

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Dia Europeu da Música em Ciências ULisboa

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, pelos conjuntos 

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

A comunicação é uma ferramenta essencial no Ensino e na relação Docente-Estudante. As estratégias comunicacionais inerentes são várias e compõem um leque variado e indispensável para qualquer interveniente do Sistema Educativo.

Logótipo ERC - European Research Council

Ciclo de sessões de divulgação das oportunidades ERC - European Research Council para 2020.

 

ERC Days @ Porto, 25 e 26 de junho

Por Byungnam Kahng (Department of Physics and Astronomy, Seoul National University).

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

O objetivo deste curso é apoiar o desenvolvimento docente, incentivando a reflexão sobre estratégias de ensino que podem ser utilizadas no ES.

Por Fabio Deelan Cunden (University College Dublin).

Almoços com Ciências

Especialistas de Ciências ULisboa conversam informalmente sobre temas atuais, durante o almoço.

The main goal of this 2-days workshop is to gather  researchers, post-docs and students from all Europe, working on Planetary Science studies to discuss about several topics related with Planetary Atmospheres (including exoplanets), and promote collaborations on the basis

Ciclo de colóquios no âmbito da Exposição "E3 - Einstein, Eddington e o Eclipse"

Colóquio por Marta Macedo (Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa).

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