BioData.pt Talks

The BioData.pt Plant Sciences Community

Evento online
Imagem ilustrativa do evento

Speakers: Célia Miguel (Ciências ULisboa), Daniel Faria (INESC-ID), Pedro Barros (ITQB NOVA).

Abstract: Compliance with the FAIR data principles (Findability, Accessibility, Interoperability and Reusability) is increasingly demanded across the scientific landscape, from funding agencies to journals, and even within research institutions. This is particularly challenging in the plant sciences, due to the complexity and heterogeneity of experiments in this domain, as well as the lack of centralized data repositories (other than for sequencing data).

Over the past five years, the BioData.pt Plant Sciences Community, in collaboration with its broader ELIXIR homonym, has endeavoured to develop tools and resources to enable the production of FAIR plant data, with particular focus on genomic and phenotyping data. Of note are the standard Minimum Information About a Plant Phenotyping Experiment and its incorporation in BioData.pt’s Data Management Portal, the Breeding API, the CorkOakDB genome portal, and the sRNA portal.

In this webinar, we will overview the past, present and future activities of the BioData.pt Plant Sciences Community, showcase some of its more impactful resources, and discuss the hurdles that still need to be tackled for FAIR plant data to become a widespread reality.

Register here.

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Daniela Araújo e Mauro Nascimento (Museu de Lisboa | EGEAC).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Fotografia de plantas

Pre-proposals submission until 30 November 2021, 15:00 CET(local time in Brussels).

O evento tem como tema central o "Conhecimento ao serviço das áreas classificadas" e marca o seu regresso ao formato presencial, mas com a possibilidade de participação online!