BioData.pt Talks

The BioData.pt Plant Sciences Community

Evento online
Imagem ilustrativa do evento

Speakers: Célia Miguel (Ciências ULisboa), Daniel Faria (INESC-ID), Pedro Barros (ITQB NOVA).

Abstract: Compliance with the FAIR data principles (Findability, Accessibility, Interoperability and Reusability) is increasingly demanded across the scientific landscape, from funding agencies to journals, and even within research institutions. This is particularly challenging in the plant sciences, due to the complexity and heterogeneity of experiments in this domain, as well as the lack of centralized data repositories (other than for sequencing data).

Over the past five years, the BioData.pt Plant Sciences Community, in collaboration with its broader ELIXIR homonym, has endeavoured to develop tools and resources to enable the production of FAIR plant data, with particular focus on genomic and phenotyping data. Of note are the standard Minimum Information About a Plant Phenotyping Experiment and its incorporation in BioData.pt’s Data Management Portal, the Breeding API, the CorkOakDB genome portal, and the sRNA portal.

In this webinar, we will overview the past, present and future activities of the BioData.pt Plant Sciences Community, showcase some of its more impactful resources, and discuss the hurdles that still need to be tackled for FAIR plant data to become a widespread reality.

Register here.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações relevantes

Em 2020, a Feira Internacional de Minerais, Gemas e Fósseis decorre num formato exclusivamente online.

Capa do livro

Sessão de lançamento do livro de Maria Amélia Loução (Ciências ULisboa).

Um programa exclusivo para alunos da área de Informática ou Tecnologias de Informação.

Fotografia de um curso de água

Submissão de pré-propostas até 07 de dezembro de 2020.

Speaker: Ulrich Kohlenbach (Department of Mathematics - Technische Universität Darmstadt).

Logótipo da iniciativa, sobre um fundo branco

A Cimeira contará com participações de Alto Nível, incluindo os Ministros da Ciência de Portugal e da Índia, e juntará representantes da academia e da indústria dos dois países, possibilitando a criação de parcerias bilaterais em ciência e tecnologia, bem como o reforço das redes já existentes, nas mais variadas áreas do conhecimento.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras datas importantes e dos logótipos das entidades organizadoras

O XIX ENE - Desafios para a Nova Década é duplamente especial, pois a SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia - celebra as suas bodas de prata, 25 anos.

Imagem ilustrativa da iniciativa

Pré-inscrições a decorrer para as colheitas dos dias 09 e 11 de dezembro.

Speaker: Sebastian Engelke (University of Geneva).

Mudam-se os tempos, mudam-se as vontades - contributos da psicologia no ensino superior

Seminários sobre os temas "Méis Portugueses - caracterização química e avaliação da atividade biológica" e "Other uses for underutilized forest biomass".

Por Lorenzo Baravalle (CFCUL/GI2).

Por João Pedro Gouveia (CENSE - Center for Environmental and Sustainability Research - Energy and Climate - FCT-NOVA).

Logótipo dos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos, sobre um fundo azul escuro

Decorrem, até 21 de dezembro de 2020, as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.

Fotografia de um computador portátil, com a mensagem "Join us online" no respetivo ecrã

Candidaturas online de 01 a 31 de dezembro de 2020.

Logótipo do Programa Doutoral Plants for Life, inserido numa imagem ilustrativa do mesmo

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2021.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá, a decorrer nos dias 18 e 19 de fevereiro de 2021.

A sessão será transmitida na plataforma Zoom (restrita aos inscritos na ação).