Impact of OVL Variation on AUC Bias Estimated by Non-parametric Methods

Transmissão através de Videoconferência

Por Carina Silva (Escola Superior de Tecnologia de Saúde de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa & Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa).

Abstract: The area under the ROC curve (AUC) is the most commonly used index in the ROC methodology to evaluate the performance of a classifier that discriminates between two mutually exclusive conditions. The AUC can admit values between 0.5 and 1, where values close to 1 indicate that the model of classification has a high discriminative power. The overlap coefficient (OVL) between two density functions is defined as the common area between both functions. This coefficient is used as a measure of agreement between two distributions presenting values between 0 and 1, where values close to 1 reveal total overlapping densities. These two measures were used to construct the arrow plot to select differential expressed genes. A simulation study using the bootstrap method is presented in order to estimate AUC bias and standard error using empirical and kernel methods. In order to assess the impact of the OVL variation on the AUC bias, samples from various distributions were simulated considering different values for its parameters and for fixed OVL values between 0 and 1. Samples of dimensions 15, 30, 50 and 100 and 1000 bootstrap replicates for each scenario were considered.

CEAUL - Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa / CEMAT - Ciências - Centro de Matemática Computacional e Estocástica
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras informações relevantes

Em 2020, a Feira Internacional de Minerais, Gemas e Fósseis decorre num formato exclusivamente online.

Capa do livro

Sessão de lançamento do livro de Maria Amélia Loução (Ciências ULisboa).

Um programa exclusivo para alunos da área de Informática ou Tecnologias de Informação.

Fotografia de um curso de água

Submissão de pré-propostas até 07 de dezembro de 2020.

Speaker: Ulrich Kohlenbach (Department of Mathematics - Technische Universität Darmstadt).

Logótipo da iniciativa, sobre um fundo branco

A Cimeira contará com participações de Alto Nível, incluindo os Ministros da Ciência de Portugal e da Índia, e juntará representantes da academia e da indústria dos dois países, possibilitando a criação de parcerias bilaterais em ciência e tecnologia, bem como o reforço das redes já existentes, nas mais variadas áreas do conhecimento.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização e outras datas importantes e dos logótipos das entidades organizadoras

O XIX ENE - Desafios para a Nova Década é duplamente especial, pois a SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia - celebra as suas bodas de prata, 25 anos.

Imagem ilustrativa da iniciativa

Pré-inscrições a decorrer para as colheitas dos dias 09 e 11 de dezembro.

Speaker: Sebastian Engelke (University of Geneva).

Mudam-se os tempos, mudam-se as vontades - contributos da psicologia no ensino superior

Seminários sobre os temas "Méis Portugueses - caracterização química e avaliação da atividade biológica" e "Other uses for underutilized forest biomass".

Por Lorenzo Baravalle (CFCUL/GI2).

Por João Pedro Gouveia (CENSE - Center for Environmental and Sustainability Research - Energy and Climate - FCT-NOVA).

Logótipo dos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos, sobre um fundo azul escuro

Decorrem, até 21 de dezembro de 2020, as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.

Fotografia de um computador portátil, com a mensagem "Join us online" no respetivo ecrã

Candidaturas online de 01 a 31 de dezembro de 2020.

Logótipo do Programa Doutoral Plants for Life, inserido numa imagem ilustrativa do mesmo

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2021.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá, a decorrer nos dias 18 e 19 de fevereiro de 2021.

A sessão será transmitida na plataforma Zoom (restrita aos inscritos na ação).