Lisbon AI Seminar

Is there a Black-Box Issue in AI Medicine?

Sala 8.2.19, Ciências ULisboa (com transmissão online)

Por Steven S. Gouveia (UPorto).

The challenge of comprehending how AI algorithms generate judgments or predictions on the one hand, and how they integrate particular inputs to create a particular result on the other, is usually referred to as the “black-box issue” in AI Medicine. Although this type of technology can produce results that are more accurate and efficient than what we can refer to as “Traditional Medicine,” that is, a medicine made by humans, the internal workings of these models are typically opaque or challenging for humans to interpret. Due to the unique structural characteristics of AI models, it can be challenging for clinicians and other healthcare professionals to understand why an AI model recommends a particular diagnosis or course of treatment. This can raise questions about the model’s validity, safety, and ethical implications. Furthermore, since new medical treatments and diagnoses are frequently based on mechanistic explanations that AI models do not allow access to, a lack of transparency can also delay their discovery. Take into account, for example, an illustration of an AI model built to identify malignant cells in medical imaging. Large datasets of medical images are used to train these models, which then utilize this information to predict the appearance of malignant cells in new, unobserved images. Although these models are remarkably accurate, they frequently function as “black boxes,” which prevent humans from seeing or easily understanding the decisions they make. For instance, it might not be evident what exact traits the model is employing to distinguish between malignant and normal cells, or how the model arrived at a specific diagnosis or treatment suggestion. This can be particularly problematic in healthcare settings where professionals and patients must comprehend the reasoning behind a diagnosis or treatment strategy. Furthermore, it is difficult to identify and stop potential biases and discrimination if the model is opaque, making its correction impossible. This talk aims to determine whether there is, in fact, a “black box” issue in AI medicine and, if so, how we may think of possible solutions to address it.

Transmissão via Zoom (pw: 864198).

11h30-12h30
CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Pormenor de linguagem corporal (braços e mãos) de pessoa a dialogar

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Páginas