cE3c Advanced Courses 2022-2023

Production of Science Communication Activities

Ciências ULisboa

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals. The course will particularly address the design, organisation, implementation and impact assessment of public engagement activities such as exhibitions, science festivals or games. At the end of the course, students should be able to develop and produce small-budget events or products to communicate scientific results and ideas.

Course dates: November 21st, 2022 to November 25th, 2022

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Logótipo da ULisboa, sobre um fundo escuro e ondas sonoras

Submissão de propostas até 06 de fevereiro de 2023.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

Título do evento, inserido em composição de imagens alusivas ao cérebro e a puzzles

Um curso interdisciplinar dirigido a todos os que tenham interesse nas áreas de Neurociências e Filosofia.

Este Workshop tem como objetivos divulgar a política de criação de materiais didáticos de Ciências ULisboa, bem como saber identificar e utilizar as licenças Criative Commons.

Este Workshop tem como objetivo dar a conhecer os Recursos Educacionais Abertos e como tirar proveito desse recurso.

Título, resumo, data e horário do evento, acompanhados de logótipo das entidades organizadoras e de fotografia de plantas

Um workshop essencial para todos os que cuidam de plantas ornamentais.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Titulo, dia, hora e local do evento, acompanhados de fotografias dos oradores

O que acontece quando os temas comentados nos media são controversos e os/as investigadores/as sofrem comentários negativos nos media ou online, ou mesmo ameaças? O que pode ou deve o investigador fazer? E como podem também apoiá-lo a sua instituição e os comunicadores que com ele/a trabalham?

Reflexo do pôr-do-sol nas águas do rio Tejo

Call for Proposals: Multi-Year Projects and Events.

Título, data, hora, local e logótipos das entidades promotoras do evento

In this panel discussion we will compare scientific research processes in Portugal and the US.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

Estudante a trabalhar em frente ao computador

A ULisboa irá atribuir 30 bolsas de doutoramento no âmbito da European University Unite!

A 19 de abril de 2023 celebra-se o 112.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

This year our motto is "Reinventing Science, for yourself and others”.

BioISI Research Seminar, por Margarida Gama-Carvalho (BioISI/Ciências ULisboa).

Título e data do evento, sobre uma fotografia de jovens cientistas

Faz a tua pré-inscrição e garante o teu lugar!

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.

The course provides essential skills and knowledge that enable the participants to develop climate change adaptation strategies.

Logótipo do evento

The Symposium will gather the latest research on changes in marine connectivity under anthropogenic pressures.

The objective of this course is to provide participants with basic knowledge on a) the fundamental aspects of experimental design and b) workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

In this course we will provide advanced hands-on training on some of the most used technological tools in field biology.