Seminários no âmbito do Mestrado em Matemática

Sala 6.2.38, FCUL, Lisboa

Ciclo de seminários no âmbito da disciplina de "Seminário".

15h15-16h05 Luís Sanchez, DMFCUL: Some arguments of topological nature with applications in Nonlinear Analysis.

Abstract: When methods of Nonlinear Analysis are applied to differential equations, arguments of topological nature often occur. In this talk differential equations are not mentioned; instead we concentrate in surveying a number of devices that have persistently appeared in the literature in the last five decades, involving some topological argument. The kind of reasonings at stake make appeal to connectedness or to some property of non-empty intersection of two geometrical objects. Such arguments play a key role in critical point theory and in bifurcation theory. In the backgound we invoque the Brouwer fixed point theorem, the theorem of Poincaré-Miranda and degree theory.

16h05-16h25 Coffe Break

16h25-17h15 Anca-Maria Toader, DMFCUL: Microstructures - a symbiosis between PDEs, Differential Geometry and Programming.

Abstract: Microstructures model the internal patterns that compose real world bodies at the microscopic level. They determine the way in which the body (or the macrostructure) responds to external loads and the way in which it fulfills the task for which it was designed to. The microscale is infinitesimal with respect to the macroscale. At each point of the body the material is supposed to be locally periodic. The macroscopic behaviour of the body, according to the homogenization theory, is described in terms of the solution of a PDE with periodicity conditions, called cellular problem. Imposing periodicity conditions in the cellular problem is equivalent to solving a PDE on a differential manifold defined as the quotient of R^3 with respect to the periodicity group. The solution can be viewed as a multi-function defined on this manifold which is a flat torus non immersible in R^3. For numerical simulations, adapted methods should be developed : meshes and finite elements on the torus are challenges to be attained with a new home made C++ Library called ManiFEM. The motivation of developing such a software able to deal with finite elements on manifolds and some examples will be presented in order to gain fans and users.

Departamento de Matemática

Por Ana Cristina Oliveira (Atractor, Univ. Porto).

Diogo Batista Barros defende a dissertação "Ciclicidade numa tendência geral regressiva - uma abordagem integrada a uma sucessão marinha rasa do Jurássico Superior a Norte de São Martinho do Porto (Bacia Lusitânica)".

Júri:

Fires can have severe impacts on water quality. Fires disturb vegetation cover, create an ash layer rich in potential contaminants, and increase contaminant mobilisation by enhancing runoff and erosion.

Uma oficina sobre dispositivos de queima eficiente de lenha, mais conhecidos como Rocket Stove, com a oportunidade de aprender sobre o processo de design destes aparelhos e a matemática envolvida.

Francisco Quintas Nunes defende a dissertação "Isoeugenol monooxygenase characterization and whole-cell bioconversion systems towards vanillin production from plantderived precursor isoeugenol".

Orador: James Kennedy (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Imagens alusivas às exposições

Ciclo de conferências associadas às exposições The Eagle has Landed e

Speaker: Vladimir Konotop (Faculty of Sciences, University of Lisbon).

Ana Teresa Dias dos Santos Marques defende a tese "Effects of anthropogenic infrastructures on the spatial ecology of raptors and bustards".

Imagem de um mapa antigo

Global History is at the core of some the most recent and stimulating historiographical discussions.

Fotografia de uma floresta após um incêndio

Decorrem até 20 de fevereiro de 2020 (17h00, hora de Lisboa) as candidaturas ao Concurso FCT "Projetos de Investigação Científica e Desenvolvimento Tecnológico no âmbito da Prevenção e Combate de Incêndios Florestais - 2019".

A feira Unlimited Future conta, uma vez mais, com a presença da Faculdade de Ciências, entre outras instituições.

Título do evento, sobre uma fotografia de um incêndio florestal

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente.

Sofia Raquel Néné Galego defende a dissertação "Breast cancer brain metastasization: new players and potential biomarkers".

Os céus divididos: o debate sobre as técnicas de divisão das casas celestes

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Logótipos da Deloitte e do Programa SISE, sobre um fundo escuro

O SISE é a oportunidade para pessoas com background em engenharias “não informáticas” desenvolverem as competências técnicas necessárias para iniciarem uma carreira em Consultoria Tecnológica na Deloitte. Mais detalhes sobre o programa seguem em anexo.

Speaker: Riccardo Scala (Università degli Studi di Siena).

Ciclo de seminários no âmbito da disciplina de "Seminário".

Speaker: Csaba Schneider (Departamento de Matemática, Universidade Federal de Minas Gerais).

Neste evento, de cariz interdisciplinar, serão abordados os impactos das alterações climáticas nos recursos marinhos, bem como a identificação de medidas de adaptação para os diferentes setores produtivos.

Imagem incluindo a designação do concurso, sobre um fundo de cor terracota

Decorrem de 30 de janeiro a 26 de fevereiro de 2020 (17h00, hora de Lisboa) as candidaturas ao Concurso FCT "Estímulo ao Emprego Científico Individual" (3.ª Edição).