Seminário de Análise e Equações Diferenciais

Fractional PDEs: Control, Applications, and Beyond

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Abstract: Fractional calculus and its application to anomalous transport has recently received a tremendous amount of attention. In these studies, the anomalous transport (of charge, tracers, fluid, etc.) is presumed attributable to long-range correlations of material properties within an inherently complex, and in some cases self-similar, conducting medium. Rather than considering an exquisitely discretized (and computationally explosive) representation of the medium, the complex and spatially correlated heterogeneity is represented through reformulation of the PDE governing the relevant transport physics such that its coefficients are, instead, smooth but paired with fractional-order space derivatives.

This talk will give an introduction to fractional diffusion. We will describe how to incorporate nonhomogeneous boundary conditions in fractional PDEs. We will cover from linear to quasilinear fractional PDEs and fractional elliptic variational inequalities. Several optimal control strategies will be discussed, including optimization under uncertainty. We will conclude the talk with a new approach that allows the fractional exponent to be spatially dependent. This has enabled us to define novel Sobolev spaces and their trace spaces. Numerical evidence suggests that such spaces are useful in image processing.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Filipa Isabel Martins Borlinhas defende a tese "Diffusion-Weighted Imaging in Breast Magnetic Resonance".

Por Klaus Harms e João A. Gama (“The Arctic University of Norway", Tromsø, Norway).

Por Nuno Sepúlveda (London School of Hygiene & Tropical Medicine & CEAUL).

O evento pretende incentivar os alunos de Ciências a conhecer, de uma forma informal, ​a investigação que se realiza no DQB.

ECCA 2019 - European Climate Change Adaptation Conference

In preparation for the new decade, society urgently needs to implement actions that can make us more resilient to the challenges of the 21st century.

Inclui três palestras e uma mostra do espólio da Sociedade de Geografia de Lisboa relacionada com a efeméride.

Por Saskia Hogenhout (John Innes Centre - Norwich, UK).

Plastics Heritage Congress 2019

O plástico transformou as nossas vidas como poucas outras invenções, desde a sua criação, há pouco mais de 100 anos. Se déssemos um nome à nossa época, com base no tipo de materiais que configuram o mundo em que vivemos, seria a Era do Plástico.

SPN2019 - VI Meeting of the Portuguese Society for Neuroscience

SPN2019 aims at bringing together the vibrant Portuguese Neuroscience community that has been contributing to significantly advance this defying area.

CQE Days - Spring Meeting 2019

The main purpose of the event is to highlight original research trends shared within and between CQE’s new four Thematic Lines: Synthesis, Catalysis and Reactivity - SYNCat; Materials, Soft Matter and NanoChemistry - MATSoft; Sustaina

Jornadas do Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade, a decorrerem nos dias 09, 16, 23 e 30 de maio de 2019.

Por Natasha Samko (UiT The Arctic University of Norway, Narvik).

Sessão de divulgação da oferta pós-graduada do Departamento de Geologia

Sessão de divulgação e de esclarecimento sobre os Mestrados e Pós-Graduações do Departamento de Geologia de Ciências ULisboa, disponíveis no ano letivo de 2019/20.

Por Teresa Melo Quinteiro (ISEL) e Carlos Santos (CEAFEL).

Monóides de isometrias parciais finitas | 15h30
Teresa Melo Quinteiro

Teoria de Jogos Combinatórios: Uma Breve Introdução | 16h15
Carlos Santos

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

FCUL Rally Pro - 7.ª Edição

Inscrições até 17 de maio de 2019.

This conference is devoted to all aspects of Algebraic Geometry and Analysis, and aims at reinforcing the bridge between the fields of Higgs bundles and D-modules.

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

Esta ação inicia-se por uma análise do problema do (in)sucesso e da (reduzida) qualidade da aprendizagem no ensino superior.

O mundo está em transformação, a todos os níveis e escalas. Os paradigmas de ensino acompanham este processo e as instituições envolvidas devem acompanhá-lo, sob pena de, se não o fizerem, ficarem rapidamente obsoletas.

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "Instrumentos de papel: como usar as volvelles no Astronomicum Caesareum (1540)"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Conferência "Smart Farming e os novos desafios para o Direito"

Conferência organizada em três Mesas-Redondas: i) Smart farming na prática, ii) Regulação inteligente e de precisão e iii) Tecnologia e dados.

Com recurso ao software SPSS, aprenda a aplicar técnicas de análise descritiva e inferencial, saiba como identificar a metodologia apropriada para a sua investigação e interprete os seus resultados.

Por Daniel Spector (National Chiao Tung University in Hsinchu, Taiwan).

IDPASC

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 07 de junho de 2019.