Summer School

The AI´s have it? Reflections on the History, Present, and Future of AI-Human Relationships

Evento online
Logótipo da Unite!

People ask Alexa or Siri to recommend good restaurants or who caused the Second World War. Robots have become co-workers in the factory or are used as caregivers. People can buy android-like sex robots or use AI programs to create avatars as their digital doubles. During the pandemic, bots are being used as care companions for humans in order to alleviate loneliness. Algorithms „read“ images, compose music, write articles according to a given prompt, co-create works of art, write poems and books, and predict audience reactions to movies. AI software „assists“ in personnel decisions and programs and "predicts" complex human behavior in many ways.

Long-standing visions and dreams as well as human fears seem to come true in the context of recent AI developments, especially machine learning. The division of labor between humans and machines, and the forms of human-machine interaction are undergoing a rapid change. To be sure, technology has never been merely a tool; it has always mediated human practices and self-understanding and prompted change therein. However, it has become obvious that we are currently dealing with a profound shift in human-machine relations. And this development is vexing for human self-understanding. Once again, we ask: What is it that constitutes being human? A few decades ago, it was debates on thinking and intelligence. Nowadays, concepts, such as autonomy, creativity, responsibility, or emotions, which were once considered to be genuinely and exclusively human capabilities, are being questioned, changed, and defended in the context of current AI developments: Can machines do all of this?

In this Summer School (20-24 September 2021), we want to discuss and reflect on these topics, perspectives, and aspects. We would like to ask: What Exactly is New about AI?; “Human” Concepts and Machine “Capabilities”?;  AI as Partner and Companion: New Human-Machine Relationships? Theoretical Descriptions? AI Ethics?

More information: www.geschichte.tu-darmstadt.de/summerschool_ai.

Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa.

Technical University of Darmstadt: Department of History (Martina Hessler) / Universidade de Lisboa: Centro de Filosofia das Ciências da UL (Alexander Gerner)
Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Mini-Course, por Mahir Bilen Can (Tulane Univ, USA).

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Lisbon AI Seminar, por Klaus Gärtner (CFCUL/RG2).

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.

Candidaturas até 19 de junho.

The topics of the conference include (but are not limited to) classical and quantum integrable systems, complex geometry of moduli spaces, automorphic forms and their applications to number theory.