Seminário de Análise e Equações Diferenciais

SIR-Network model: epidemics dynamics in a city & climate variations

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Stefanella Boatto (INRIA-CentraleSupelec & Universidade Federal de Rio de Janeiro).

Abstract: The SIR-network mode deals with the propagation of disease epidemics in highly populated cities.
The nodes, or vertices, are the city’s neighborhoods, in which the local populations are assumed to be well-mixed. The directed edges represent the fractions of people moving from their neighborhoods of residence to those of daily activities. First, we present some fundamental properties of the basic reproduction number (Ro) for this model. In particular, we focus on how Ro depends upon the geometry and the heterogeneity (different infection rates in each vertex) of the network. This allows us to conclude whether an epidemic outbreak can be expected or not. Second, we submit the SIR-network model to data fitting, using data collected during the 2008 Rio de Janeiro dengue fever epidemic. Important conclusions are drawn from the fitted parameters, and we show that improved results are found when a time-dependent infection parameter is introduced.
This work is in collaboration with Lucas Stolerman (UFRJ/IMPA, Brazil) and Daniel Coombs (UBC, Canada).
Finally we can show some recent results, in collaboration with Catherine Bonnet (INRIA-CentraleSupelec), Bernard Cazelles (UPMC) and  Frederic Mazenc (INRIA-CentraleSupelec), about existence and approximation of attractors in the case of a periodic or bounded time dependent infectious parameter.

Seminário financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Por Pedro Miranda (FCUL).

A iniciativa pretende perpetuar a fluidez do conhecimento na comunidade da Faculdade de Ciências, bem como reter o interesse dos alunos nos eventos de divulgação científica.

Por Jafar Adibi (Talkdesk - Head of Data Science and AI).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

Por Muhammad Ali Khan (FCUP).

Por Pedro Moura (CMAF-CIO, Ciências – ULisboa).

O mundo que nos rodeia é um manancial inesgotável de problemas à espera de serem resolvidos.

Por Alice Soares (Scientific Officer, Data Processing and Forecasting Systems, Weather and Disaster Risk Reduction Services Department, World Meteorological Organization).

A Jerónimo Martins estará presente na FCUL com o evento “Kick Start Your Morning, Kick Start Your Future”.

Apply now for activities assisting start-ups and SMEs.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Por Daniel Barlet (Inst. Élie Cartan, Lorraine).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Está a decorrer o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do Fundo Azul, direcionado a:

A specialized course on the Physics at the Large Hadron Collider is organized by LIP in the framework of the International Doctorate Network in Particle Physics, Astrophysics and Cosmology (IDPASC).

Sessão dirigida aos alunos finalistas de qualquer ciclo de estudos da FCUL.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

As provas, requeridas por Filipe Medeiros Rosas, decorrem nos dias 08 e 09 de março de 2018.

A Comissão Europeia lançou recentemente uma série de consultas públicas, agregadas por áreas políticas, para a preparação do próximo orçamento europeu a longo prazo, pós-2020 (MFF).