Seminário de Análise e Equações Diferenciais

SIR-Network model: epidemics dynamics in a city & climate variations

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Stefanella Boatto (INRIA-CentraleSupelec & Universidade Federal de Rio de Janeiro).

Abstract: The SIR-network mode deals with the propagation of disease epidemics in highly populated cities.
The nodes, or vertices, are the city’s neighborhoods, in which the local populations are assumed to be well-mixed. The directed edges represent the fractions of people moving from their neighborhoods of residence to those of daily activities. First, we present some fundamental properties of the basic reproduction number (Ro) for this model. In particular, we focus on how Ro depends upon the geometry and the heterogeneity (different infection rates in each vertex) of the network. This allows us to conclude whether an epidemic outbreak can be expected or not. Second, we submit the SIR-network model to data fitting, using data collected during the 2008 Rio de Janeiro dengue fever epidemic. Important conclusions are drawn from the fitted parameters, and we show that improved results are found when a time-dependent infection parameter is introduced.
This work is in collaboration with Lucas Stolerman (UFRJ/IMPA, Brazil) and Daniel Coombs (UBC, Canada).
Finally we can show some recent results, in collaboration with Catherine Bonnet (INRIA-CentraleSupelec), Bernard Cazelles (UPMC) and  Frederic Mazenc (INRIA-CentraleSupelec), about existence and approximation of attractors in the case of a periodic or bounded time dependent infectious parameter.

Seminário financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Por Carina Silva (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa - Instituto Politécnico de Lisboa).

Inês da Silva Pinto Campos defende a dissertação "Trigonometria: encantos e recantos de uma abordagem didática".

Raquel Maria Vicente Filipe defende a dissertação "Coupled Wiener processes: from single to collective dynamics of active particles".

Joana Correia Pinto defende a dissertação "Desenvolvimento Aplicacional CRM em Modelo Cloud".

Por Gabriela Gomes (Liverpool School of Tropical Medicine, UK / Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Universidade do Porto).

Por Nuno Peres (Universidade do Minho).

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Criado no seguimento do ciclo de oficinas Leguminosas no Ponto!, este livro  representa o culminar de um ano de consciencialização coordenado pelo MUHNAC-ULisboa para os benefícios e potencialidades das leguminosas secas em Portugal e no mundo.

André Lourenço Gonçalves defende a dissertação "Inclusion of biology in treatment planning for proton therapy".

Marta Carrilho defende a dissertação "Development of an Exoskeleton Model in a Neurorehabilitation Perspective".

Por Bruno Sousa (University of Cincinnati).

Catarina Pereira Rodrigues da Venda defende a dissertação “Análise da presença de variáveis mediadoras”.

Por Jean-Éric Pin (Institut de Recherche en Informatique Fondamentale, CNRS et University Paris-Diderot).