Seminário de Análise e Equações Diferenciais

SIR-Network model: epidemics dynamics in a city & climate variations

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Stefanella Boatto (INRIA-CentraleSupelec & Universidade Federal de Rio de Janeiro).

Abstract: The SIR-network mode deals with the propagation of disease epidemics in highly populated cities.
The nodes, or vertices, are the city’s neighborhoods, in which the local populations are assumed to be well-mixed. The directed edges represent the fractions of people moving from their neighborhoods of residence to those of daily activities. First, we present some fundamental properties of the basic reproduction number (Ro) for this model. In particular, we focus on how Ro depends upon the geometry and the heterogeneity (different infection rates in each vertex) of the network. This allows us to conclude whether an epidemic outbreak can be expected or not. Second, we submit the SIR-network model to data fitting, using data collected during the 2008 Rio de Janeiro dengue fever epidemic. Important conclusions are drawn from the fitted parameters, and we show that improved results are found when a time-dependent infection parameter is introduced.
This work is in collaboration with Lucas Stolerman (UFRJ/IMPA, Brazil) and Daniel Coombs (UBC, Canada).
Finally we can show some recent results, in collaboration with Catherine Bonnet (INRIA-CentraleSupelec), Bernard Cazelles (UPMC) and  Frederic Mazenc (INRIA-CentraleSupelec), about existence and approximation of attractors in the case of a periodic or bounded time dependent infectious parameter.

Seminário financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional
Candidaturas ao Programa de Estágios de Verão FCUL

A Faculdade de Ciências vai implementar este ano, pela primeira vez, um programa de estágios de verão.

A iniciativa conta com a participação de vários membros da Faculdade de Ciências da ULisboa: Ana Cristina Figueiredo, José Barroso, Elsa Gonçalves e Catarina Leal.

Por Ana Cristina Reis (PhD student, cE3c).

Conferências CIUHCT "Um museu dos plásticos? Para quem?"

No âmbito do projeto “O Triunfo da Baquelite - Contribuições para uma História dos Plásticos em Portugal” (Ref .: PTDC / IVC-HFC / 5174/2014), desenvolvido no Centro Interuniversitário de História das Ciê

Seminário Permanente de Astronomia Antiga - 21 junho 2018

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspectos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

Gestão e Ecologia do Fogo: uma solução Contra os Incêndios?

O Fogo é apresentado nas suas vertentes menos conhecidas. As espécies florestais portuguesas e as suas adaptações ecológicas ao fogo. Será o Fogo uma surpresa para os nossos ecossistemas? O Pinheiro, o Eucalipto e o Sobreiro. O que conhecemos da sua ecologia?

The Workshop in Integrative Approaches in Neurodegeneration is organized in the frame of the FlySMALS consortium, funded by the 2013 JPND Transnational call for “European research projects for Cross-Disease Analysis of Pathways related to Neurodegenerative Diseases”, which come

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Por Angus Macintyre (Queen Mary, University of London) (Emeritus).

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Escola de Verão de Energia

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

IMMR'18 - International Meeting on Marine Research 2018

The IMMR’18 is an international congress planned to communicate novel scientific knowledge on marine resources and research towards the sustainability of our planet.