Seminário de Análise e Equações Diferenciais

SIR-Network model: epidemics dynamics in a city & climate variations

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Stefanella Boatto (INRIA-CentraleSupelec & Universidade Federal de Rio de Janeiro).

Abstract: The SIR-network mode deals with the propagation of disease epidemics in highly populated cities.
The nodes, or vertices, are the city’s neighborhoods, in which the local populations are assumed to be well-mixed. The directed edges represent the fractions of people moving from their neighborhoods of residence to those of daily activities. First, we present some fundamental properties of the basic reproduction number (Ro) for this model. In particular, we focus on how Ro depends upon the geometry and the heterogeneity (different infection rates in each vertex) of the network. This allows us to conclude whether an epidemic outbreak can be expected or not. Second, we submit the SIR-network model to data fitting, using data collected during the 2008 Rio de Janeiro dengue fever epidemic. Important conclusions are drawn from the fitted parameters, and we show that improved results are found when a time-dependent infection parameter is introduced.
This work is in collaboration with Lucas Stolerman (UFRJ/IMPA, Brazil) and Daniel Coombs (UBC, Canada).
Finally we can show some recent results, in collaboration with Catherine Bonnet (INRIA-CentraleSupelec), Bernard Cazelles (UPMC) and  Frederic Mazenc (INRIA-CentraleSupelec), about existence and approximation of attractors in the case of a periodic or bounded time dependent infectious parameter.

Seminário financiado por Fundos Nacionais através da FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia no âmbito do projeto UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

A sessão irá refletir sobre as cidades do futuro, um tema recorrente nos media pela incerteza da sua evolução.

Hugo Miguel Gil Campaniço apresenta a tese "Ventilated Passive Cooling: Climating Cooling Potential and Cooling Demand Savings - Analysis at a large spatiotemporal scale".

Por Júlio Pereira (Department of Environmental Science, Federal University of São Carlos - Brasil).

Fernando Goulart da Silva apresenta a tese "Evolutionary online behaviour learning and adaptation in Robotics Systems".

Por Alain Haraux (Labo. J.-L. Lions and Univ. Pierre et Marie Curie).

Por João Gouveia (Universidade de Coimbra).

Por Rui Alberto Pimenta Rodrigues (Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa).

Um evento destinado especialmente a estudantes, jovens empreendedores e interessados em inovação e empreendedorismo nas áreas de medtech, biotech e digital health, possibilitando o contacto com programas de formação e financiamento para o empreen

A b-on disponibiliza aos seus membros, e até 30 de junho de 2017, um conjunto de trials que permitem aceder às seguintes bases de dados:

O encontro, a decorrer nos dias 30 de junho e 01 de julho de 2017, contará com um núcleo de comunicações que incidirá sobre o tema "Os Militares e a Matemática".

Por Manuel Martins (Universidade de Aveiro).

Taking the opportunity of the “Aerosol and Cloud experiments in the Eastern North Atlantic (ACE_ENA)” campaign, which is bringing to the Azores a group of scientists to study processes in the maritime atmosphere, the University of the Azores (through IITAA at the Faculty of Agr

A edição de 2017 da iniciativa 'Verão na ULisboa' irá decorrer nas semanas de 03 a 07 de julho (alunos do 10.º, 11.º e 12.º ano) e de 10 a 14 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior?

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

Pedro Miguel Ribeiro de Sousa apresenta a tese "Northern Hemisphere blockings and their impacts over the European continent - historical overview and associated mechanisms".

O workshop destina-se a dar uma visão de alguns tópicos de investigação em Física de Partículas e Astropartículas a alunos de licenciatura ou mestrado em Física ou Engenharia Física Tecnológica.

A iniciativa, a decorrer de 10 a 12 de julho de 2017, irá reunir professores interessados no ensino das Ciências (incluindo a Matemática e as Tecnologias da Informação) no ensino básico e secundário.

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

With this course, we aim at providing the participants with the basics of lichen biology and ecology, biomonitoring and data analysis methods to allow the use of lichens for the interpretation of the environmental conditions and the development of a responsible scientific-based

O Mestrado em Biotecnologia para a Sustentabilidade prepara os alunos para lidar com os novos desafios societais em Bioeconomia e Sustentabilidade, com uma consciência das suas responsabilidades para com o planeta e para com as gerações futuras.

New application deadline: 09th June 2017!