An overview of medical microwave imaging

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Raquel Conceição (Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Abstract: In this talk, I will start by giving some context of MicroWave Imaging (MWI) in the context of other modalities for medical imaging. I will explain the motivation for yet another modality of medical imaging and will further describe how a general confocal MWI system operates. This includes discussing several electromagnetic modelling techniques, signals processing algorithms for artifact removal and beamforming, image formation and classification algorithms for diagnosis. I will give examples of applications of medical MWI, for example breast cancer detection or brain stroke detection, and briefly present some of the MWI prototypes which have been developed around the world and information on some clinical trials. I will briefly mention some European projects that have been funded in this area – in particular the one I led, COST Action TD1301 MiMed, and provide links and books where more information can be obtained.

Short bio: Raquel C. Conceição is an Assistant Professor in Lisbon, Portugal. She holds a PhD in Electrical and Electronic Engineering and a Masters in Biomedical Engineering, in 2011 and 2007, respectively. She has over 10 years of research experience on the topic of Microwave Imaging, developing techniques to detect and classify breast cancer. She was the chair of COST Action TD1301 (Microwave Medical Applications, MiMed), a network of over 250 research and medical participants from 30 countries. She edited 2 books from Springer (“An Introduction to Microwave Imaging for Breast Cancer Detection” and “Emerging Electromagnetic Technologies for Brain Diseases Diagnostics and Monitoring”), published 16 journal papers and 34 conference papers. Also, she has been awarded the ANACOM URSI Portugal prize in 2013 and URSI Young Scientist in 2014, 2017 and 2018, among other prizes and awards.

Departamento de Física

Geometry and Physics Seminar, por Ángel González Prieto (Univ. Complutense, Madrid).

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.